onsdag 16 juni 2010

Sagan om ringen

Silver! Så vackert!
Silversmide. Givetvis måste jag prova på det, som en naturlig utveckling av att Pärla.
En trist höst gick jag varje torsdag kväll hos en gammal guldsmed för att lära mig hur arbeta med silver. Bestämde mig för att göra RINGEN. Det vill säga en ring som skulle vara speciell och bara min. Sagt och gjort. Det tog evig tid att tillverka den. Jag böjde, filade, lödde och filade och lödde och tillslut skulle jag välja sten. Här börjar det bli lite pinsamt... jag minns banne mig inte vad för slags sten det är. Nåväl, så här ser den ut.



Åren gick och jag kände att det där med silver är ju jätteroligt, men att det ändå inte var det som jag ville göra. Så jag fortsatte med pärlandet och lite annat smått o gott- sticka, fritt broderi, prova-på-screentryck-på-tyg, tovning.
Sen hittade jag tillbaks till silvret en kort period och då blev det detta. Inspirerad av allmoge, så klart.



Stämplarna är ortsstämpel, årsstämpel och så "925" och så mina initialer. Och så året i romerska siffror. MMX. Romerska siffror är så vackra, speciellt årets...

Ha en bra dag i solen
önskar elsamarianne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar