måndag 14 juni 2010

William Morris


William Morris var den som man anser startade upp Arts & Crafts rörelsen i England genom sitt företag med duktiga designers.
Han levde 1834-1896 och hans valspråk var (fritt översatt)

"Ha inget i dina hus
som är oanvändbart eller
som du inte tycker är vackert"

Min inspirationshörna vintertid. Ugglan är min vän som ger mig klokhet.
Arts & Crafts eller varianterna Art Noveau och Jugend, beroende på vilket land man bor i...

I Skottland fanns även Charles Rennie Macintosh (1868-1928) som var den arkitekt, målare och skulptör som "industrialiserade" Arts & Craft´s idéer. Hans design håller än idag.


Intresserad av att läsa mer om Arts & Crafts? Gå in på

och njut av design när den var som bäst.


En resa till Prag är ju höjdpunkten för en som är intresserad av denna tidsanda.
Mer om min resa dit kommer i senare inlägg.


2 kommentarer:

  1. Hej,
    kul att du trivs på min blogg som även den inte är shabby vit utan shabby röd guld grön. Tycker om att känna värme omkring mig och det gör jag inte i vitt. Gillar ändå att se det vita hemmen och omvandla till färg...smaken är ju som baken....
    William Morris...underbara mustiga tyger...om det är samma...det är det nog!?
    Prag....har inte varit där än...spännande att få höra om det ....
    Välkommen skall du vara till denna härliga värld .....! En speciell värld utanför vardagen.....
    Sätter mig som följare hos dig.....
    Tjing,
    Anne-Lee

    SvaraRadera
  2. Visst är det en underbar konstform!

    SvaraRadera