måndag 28 juni 2010

Woodland eller vildvuxen trädgård?


Till slut kommer man i det läget att man låter skogen ta över.

Minns de där gamla husen på de övergivna plantagerna ute i djungeln. Där murgröna och lianer hade tagit över och klättrade in och ut genom de tomma fönstren. En fläkt av Magnolia och Borta med vinden...

Tillbaks till vår trädgård. Eller woodland om man ska var snäll.
Ett överflöd av växter så som liljekonvalj och backsippor, violer och gullvivor. Och så små sådana som man knappt vet namnet på.

De stora ekarna har stått här hur länge som helst, och vi byggde en uggleholk och satte upp som fristad för den uggla som kamperade i vår lagård. Men den flyttade härifrån och nu bor den hos nån granne, för den flyger förbi här på nätterna och hoar från söder. Holken har huserat andra småfåglar istället.



Inne bland några buskar hittade jag en underdel till ett fågelbad som jag helt glömt bort. Fågelbadet var hemmagjort av cement och knäcktes en vinter. Själva underdelen blev stående kvar. Nu väntar den på ett nytt liv med ett nytt fågelbad. Men eftersom jag inte kommit mig för att gjuta nåt så får det stå där och vänta...

2 kommentarer:

  1. Vilken växtkraft en del växter har, jag tycker det är härligt med all denna rikedom.
    Så bra det är med återbruk eller hur??

    SvaraRadera
  2. Det finns en sång som Barbro Hörberg skrev som jag alltid tänker på när försommaren är som intensivast: "Med ögon känsliga för grönt, och kastanjeblad som paraplyer och händer känsliga för allt som är skönt"

    SvaraRadera