måndag 19 juli 2010

Äkta Shabby...chickt?


Här ser ni skabbigt, Shabby.
Så ser det ut när man försöker stänga ute en hund när man ska mata kattungar med nappflaska...
Lite slitet var det allt innan. Dörren målades om från gråblått till vitt nån gång på mitten av 1900-talet.


Den bruna dörren är äkta skabbigt, Shabby.
Dörren drickamålades då huset var nytt 1916. Har faktiskt träffat en av de barn som föddes i det gamla huset och som väl minns glädjen när det nya huset byggdes och man kunde flytta in.

Ett antal barn föddes här i huset, men tyvärr så överlevde endast tre av de åtta. De andra dog då Spanska Sjukan drabbade ungdomar i hela världen.

Flera av dörrarna i huset är drickamålade. De ska aldrig bytas ut eller målas över. Inte så länge jag får bestämma i alla fall.

3 kommentarer:

  1. Hej hej..de var vackra dörrar det... Vasen ja..den gillar jag med..den har jag köpt på indiska för en massa herrans år sedan..gillar vääldigt mycket svart och smide:)..och liknande ..som kanske märks..:)..
    Pia

    SvaraRadera
  2. Hej, jag förstår dig... Vi har orginalluckorna kvar i köket med drickamålning.... Ibland är jag riktigt trött på det... men tänk att det har hållit i 50 år och min svärmor... (som jag aldrig träffat) var så stolt när hon fick sitt nya kök....så jag hedrar han som målade och min Makes föräldrar genom att spara luckorna....
    kram jeanette.. förstår att du älskar denna plats.. kram jeanette

    SvaraRadera
  3. Nog är det äkta shabby chic alltid..:D som du skriver...sådan dörrar måste bara få bevaras, vackrast som dom är, ha en fin dag, kram

    SvaraRadera