tisdag 20 juli 2010

Cloisonné- så vackert!

Jag är så fascinerad av de underbara cloisonnépärlorna.

Sättet att löda fast tunna guld- eller silvertrådar så att de blir som celler har funnit i hur många år som helst.
Så långt tillbaks som det gamla faraoneran i Egypten. Eller egentligen så långt som drygt tusen år f K-
Från den byzantinska konsten i bla Venedig spreds den till Kina, där den blev känd under början av 1400-talet.

Andra kända cloisonné är bla de kända äggen från Fabergé (ryska). Eller kanske ändå mer kända: BMWs tidiga logo på bilen och Harley Davidsons på MCn...

Man löder fast trådarna, och de celler som bildas mellan emaljeras. Emaljpulver läggs i som sedan bränns. Man kan också fylla cellerna med glas, glaspasta eller ädelstenar.

Hur dagens cloisonnépärlor tillverkas vet jag inte säkert, men troligen limmas trådarna. De två enkla pärlorna är av silver, och de som är örhängen är förgylld tråd (ej äkta).

De enkla har jag ägt väldigt länge. Köpta nån gång i början på 1980-talet. Då var det ett par, som satt i två små silver-öronringar. Sedan tog jag bort dem från ringarna, och började använda dem som hängen i halsband. De är inte identiska.



De röda cloisonné som sitter i örhängena är inköpta i en pärlbutik på nätet. De är mycket tunnare och lättare än de två i silver. Men väldans söta. Har dem även i grönt, svart, vitt, blått och orange, och i rund form.

1 kommentar:

  1. Så fina! Örhängen är jag så dålig på att använda.. Har lite eksem...
    Armband använder jag däremot nästan dagligen..

    Ha en fin dag!

    Kram Mia

    SvaraRadera