onsdag 7 juli 2010

Danskan flyttar in


Idag flyttade Danskan in.

Jag fick min efterlängtade ros från torget vid stationen i Helsingör. Varje år brukar vi ta en tur ner dit och då kommer jag oftast hem med rosor i kruka, stora pionbuketter och lite annat smått o gott i blomväg. I år har jag inte kommit iväg (ännu...?) för det har inte funnits möjlighet till detta. Men maken kom hem ikväll från en tur dit, och hade denna stora krukros med till mig.


Lycka!




Vad hon heter? Ingen aning. Det fanns ingen lapp på den, och maken är inte så bevandrad i danska språket så han frågade inte. Men peka kunde han, och nu står hon här. Danskan. Så ska hon heta. Doftar gott gör hon. Nu får hon vila på trappan i natt och om några dagar ska jag plantera henne i en större kruka. Hennes föregångare gick hädan under den stränga vintern vi hade. Det gick inte att väcka dom till liv, och det var med sorg jag lade dom till sista vilan på komposten.

Nu hoppas jag att Danskan ska trivas här, och jag ska ta hand om henne så gott jag kan.

2 kommentarer:

  1. Hej,
    Hoppas Danskan trivs hos dig.
    Kram från en som inte heller har gröna fingrar

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja det hoppas jag verkligen. Bara hon inte fick en chock igår kväll när det var +12 grader. Men imorse såg hon strålande ut. Ska presentera henne för lavendeln som hon ska bo bredvid..
    kram
    elsamarianne

    SvaraRadera