tisdag 6 juli 2010

Guld för mig är...Del 2


Guld är inte alltid nåt som glimmar.
Det kan vara en vedstapel som kommer att ge många
varma stunder kommande vinter.

Björkved är bäst. Nästan ingen aska efteråt.
Gran och tall sprätter så förskräckligt. Men det gör inte så mycket nu när vi har glasdörrar i braskaminen. Den gamla rörspisen hade ju en vanlig öppning med löst galler för, och ibland kom det glöd utsprättande och jag blev lika rädd varje gång. Sen fick jag en bit tillagd på gallret, så att inget kunde komma ut. Vilken lättnad!

Vi har köpt en egen vedklyv, en rejäl sak som ska klara av att klyva våra rejäla "vedpinnar". Grannen säljer sin till oss (vi brukar låna den annars), och till det kommer även grästrimmer och lite annat smått o gott. Så nu kan jag klyva när jag vill...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar