tisdag 6 juli 2010

Guld för mig är...Del 3


Allt är inte guld som glimmar, heter det också.
Rikedom och guld för mig är att ha många olika broderi-garner att välja på.


Stora rullar med lintråd. Guld, guld!!

En låda med ull för tovning. Spetsar och band. Högar med stuvbitar i olika färger och mönster. Linnetyger, aidaväv och favoriten grovt tuskaft-linne.
Till det en hel massa olika nålar, stickor, band och andra sybehör, som det också kallas. Strumpstoppar i trä, bombiner till att knyppla med, nålar för tambursöm. Guld, guld, guld!!!

Sykorgar, syskrin och nålbrev. Sybågar, vävramar och bordsvävar.
Ärvt, köpt i affär, på loppis eller auktion.

Och inte att förglömma alla böcker om olika handarbeten. Böcker om broderi, flamskväv, korsstygn, pyssel av textil. Och så mönster, mönster och ännu fler mönster.
Samlare? Jag? Nej inte då...

3 kommentarer:

  1. Hejsan o tack vännen för dina varma tankar till mig, det ger styrka.
    Jag har också en samling med garn, men stickgarner då jag tycker det är guld att ta fram o klämma på o glädjas över alla vackra färger.
    tack för tipset om silverputs o gillar stolarna med tassar
    Ha en fortsatt fin vecka
    Kramar
    Annelie

    SvaraRadera
  2. Samlare, vem är det?? Jag kallar det kulturbärare!!!!

    SvaraRadera
  3. Så länge inte alla ens prylar lägger sig som ett ok över axlarna så är det bra. Vi får räkna oss som beskyddare av den textila och konstnärliga skatt som finns i landet.

    SvaraRadera