torsdag 8 juli 2010

Ögongodis eller bruksföremål?

Den här vackra skålen har jag haft i min ägo i många år. Arvegods. Ibland förundras jag över de otroligt vackra föremålen som tillverkats, och tillverkas fortfarande. Men hur använda? Eller inte använda. Vad ska man ha i denna skålen? För om jag lägger i frukt i den så syns ju inte rosorna. Och då återstår ju endast att ha den till lyst, helt enkelt.

Ser mig omkring i mitt hem och undrar hur det skulle se ut om jag bara ägde saker som jag verkligen använde. Tomt, tyst och ekande kanske? Och hur göra med alla böcker? Dom har man ju (nästan alla) läst redan. Räknas dom som använda eller oanvända, jag kan ju faktiskt läsa om dom? Och sanningen att säga, jag minns knappt nån. Så egentligen borde dom räknas som oanvända...

Varför nu dessa filosofiska utläggningar? Jo, min man sa att han hört/läst, dvs källa okänd, att det man inte använt på ett år ska man sälja... FASA! Jag frågar försynt om det även gäller garage. Och om det gäller saker som SKA använda så småningom. Då lades diskussionen ner. Hi hi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar