tisdag 6 juli 2010

Oj oj det här med bloggandet


Ibland så blir man bara så matt.
Lätt frustrerad, och undrar hur man kunde bli så datorberoende.
Bloggen är inte som jag tror att den är...
En god blogg-vän har påtalat via mail att det inte går att kommentera. Hon har mailat flera gånger, det är så himla snällt, och påpekat att det går fortfarande inte att kommentera.
Vad göra? Jo man ger sig givetvis ut på Google och skriver typ "kan inte kommentera blogg" och då inser man vad man ställt till. 4 550 000 resultat! Jag som tycker att jag uttrycker mig ganska så rätt på... det går inte att kommentera och jag vill veta vad andra skrivit om detta.
Nu är det ju inte så lätt för den stackars sökmotorn, för den måste ju ta hänsyn till alla orden. Så jag sätter "före o efter min mening. Då får jag en (1)träff. Visserligen jättetrevlig blogg, men så lång och massor av bilder och jag orkade inte scrolla ner och kolla var hon skrivit den här meningen.
Så jag försöker med lite olika alternativ på sökfraser. Hittar till slut en tjej (såklart det är en tjej, dom/vi har koll) som visste precis hur man skulle göra. Tyvärr inte för bloggar som kommer där min blogg kommer ifrån. Men nu har jag i alla fall testat.
Med hjärtat i halsgropen har jag alltså sparat, och så tagit bort hela min design och återställt allt och, hör och häpna, lyckats få tillbaks allting som det såg ut innan. Jag tror inte ens nån märkt nåt...

Nu återstår bara att se om jag får några kommentarer på mitt inlägg. Om inte? Ja då får jag...hm...skriva till mej själv helt enkelt.

Datorberoende och bloggberoende.
Beroende av sin dator är man när man diskuterar en sak vid köksbordet, lägger ifrån sig besticken, travar in i vardagsrummet (givetvis har alla eget datorrum, mitt är vardagsrummet) och googlar fram svaret på frågan som ställts vid matbordet. Datorn står givetvis på, eller i energisparläge, routern skickar signaler till den och vips, så har man alla svar man behöver. Sant eller inte sant? Detberorpå, som en god vän alltid säger.

Man kan som sagt Googla, man kan Wikipeda eller gå (vilket uttryck...)till nåt annat käckt ställe. Sen har vi ju Resrobot för förflyttning på annat sätt än med egen bil eller cykel. Jovisstja, det står bilresa och gångväg där också...

Och så har vi det här med blogg. Jag erkänner. Jag är biten. Sitter här och kolla på alla dessa underbara inredningsbloggar. Har t o m bakat efter recept på en trevlig blogg. (Mer om det senare). Kollar min G-mail och Reader och funderar vad jag ska skriva om nästa gång. Suck. Mitt i sommaren. Detta skulle jag börjat med i smällkalla vintern då det är ok att sitta framför brasan med en bärbar i knät.
Inte nu, när lavendel i krukor väntar på att få ny jord, och jag borde slipa fyra stolar, ett bord, en växtampel och några kistor.
Varför började jag med detta?

2 kommentarer:

  1. Ja, sådant är livet.........allt kan man inte och allt förstår man inte och naturligtvis är datorn en uppslagskälla som heter "duga", kul inlägg......ler!!
    Ha en bra morgondag!

    SvaraRadera
  2. Tack, å tack ewa-christine. Då funkar kommentarerna ändå... Livet är toppen just nu!
    Ha en bra dag du också.

    SvaraRadera