fredag 16 juli 2010

Pearls for girls

Pärlor. Äkta eller fake. Det spelar ingen större roll. Glaspärlor. Glas med folieinlägg. Weddingcakes.
Jag gillar dom alla.

Lycka är att hitta ett gammalt pärlhalsband. Kanske lite trasigt. Kanske saknar det lås, eller är bara lite "trött" och har pärlor som sitter och dinglar på en sliten tråd. Då inhandlar jag det, oftast till en mycket billig penning, och gör om det till nåt annat.

Lyxvarianterna har ju knutar mellan varje pärla. Men de är ju oftast dyra och exklusiva.
Jag äger ett sånt riktigt, äkta pärlhalsband. Arvegods. Med ojämna pärlor. Inte odlade utan "riktiga". Som helst ska bäras nära huden. Men som är så lyxigt att jag inte "ids" bära det här hemma. Och när man ska vara "fin" så blir det inte av.... Jag tar fram det ur lådan, där det ligger inlindat i siden, och känner den ojämna men ändå mjuka känslan av äkta pärlor. Vardagsnjutning.

Men mest gillar jag mina samlingar av olika pärlor för tillverkning av halsband, armband och örhängen. Har också funderat på att börja göra inredningsdetaljer, men detta ligger och "gror" ännu.

två armband som passar bra ihop

halsband med rosenlås

4 kommentarer:

  1. Hejsan! Ville bara kolla om det här med kommentarerna funkar nu. Har gjort lite ändringar... det är mycket nytt man måste lära sig om det här med bloggningen...
    kram på er och njut nu ordentligt i helgen
    elsamarianne

    SvaraRadera
  2. ahh - men du måste ju använda ditt fina halsband!! ja det måste man! man ska använda det gamla fina - smycken, porslin, silver etc. det tycker jag allt att man ska göra! lycka till med det :)

    jenny

    SvaraRadera
  3. Hej ..ja du då är vi två som gillar det här med vintage:)..Nu ska jag kolla runt lite hos dej också..har du en massa bloggar liksom jag :)

    Ha de gött..Pia

    SvaraRadera
  4. Hej Pia! Nej jag har bara denna än så länge. Här blandar jag friskt mellan mina intressen. Men jag kanske startar en till blogg med vintage och lite sånt halvgammalt.
    hälsningar elsamarianne
    (som njuter av svalka och spöregn)

    SvaraRadera