lördag 31 juli 2010

Projekt "Bok för alla möjliga"

Jag har ett projekt. Ett bok-projekt. (Egentligen har jag massor av projekt på gång, men...)
Denna fina bok har jag haft i min ägo ett antal år. Antagligen, jag säger antagligen, för jag är inte säker, så låg den i en auktionslåda.

För varför skulle jag ha del ett A-D av Allers konversationslexikon på danska från 1892? Som dessutom saknar ett antal sidor?

Jag kan även ha inhandlat detta exemplar på ett antikvariat på Hornsgatan i Stockholm. På 1980-talet så fanns denna enorma gamla butik, där böckerna låg i stora högar på golvet... Butiken låg precis i början på Hornsgatan, vid puckeln åt Slussen-hållet. Nästan vid Mariatorget. Finns den kvar idag?

I alla fall så har jag påbörjat något som jag kommer att visa i kommande inlägg. Ville bara visa boken "före".



Svårläst, gotisk text och fina bilder i svartvitt.
Boken innehåller flera kartor. Nordamerika, Sydamerika, Australien och Asien.
Tanken svindlar när man tänker på att indianer och kollebojsare fanns i Amerika då denna bok skrevs.
Fyra år före första moderna Olympiska spelen.
Glödlampan uppfanns för 13 år innan och Bofors tillverkar sin första kanon.
Lovikka-vanten, skiftnyckeln och tidningen Aftonbladet föds detta år 1892.



Gissa vad det ska bli...

3 kommentarer:

  1. Hej
    Fantastiska böcker,dom kan man göra mycke fint av.
    kram o ha en trevlig kväll du med.
    ninni

    SvaraRadera
  2. Inte en susning av vad du ska hitta på med den gamla boken.....härligt är det iallafall att bläddra i gammal historia!
    Ha en underbar kväll...själv nyss inkommen efter en promenad i bara klänningen. Sommar idag...imorgon regn!
    kramis Anne-Lee

    SvaraRadera
  3. Du får vara rädd om boken.
    Kul med gamla kartor!
    Kram Anette

    SvaraRadera