lördag 24 juli 2010

Rosor på oväntade platser.

Igår åkte vi ångbåt. Mannen i mitt liv, hunden och jag. Vi hade bokat biljetter med Ångaren  S/S Trafik som årligen gör en tur Hjo-Vadstena T/R. Ångbåt är nåt mycket speciellt. Att vara på denna kompakta lilla båt, som är i ett perfekt skick, trots byggd 1892, är ett spännande äventyr. Det tyckte även hunden, vars båterfarenhet sträcker sig till att ha åkt färja i bil till Visingsö.

Då vi hade hunden med, så fick vi endast vistas utomhus. Så vi kunde kanske önskat bättre väder. Kallt och blåsigt, men mycket spännande. 


I Vadstena styrde vi stegen till Vadstena Klosterkyrka som är en av mina stora favoriter. Detta otroligt vackra och starka byggnadsverk som byggdes 1430.

Varje år den 23 juli, samlas Societas Sanctæ Birgittæ , till ett sk generalkaptiel. Denna dag är Heliga Birgittas dödsdag, dvs hennes Himmelska födelsedag. Hela kyrkan var full. De flesta bar ordenstecken, kors i olika varianter, som visar på att de tillhör ordenssällskpet. Många var klädda i högtidsdräkter (långa, svarta präsrockar)och Birgitta-nunnorna i sina systra-kronor. Flera var från utlandet. Som historie-intresserad och faschinerad av Birgitta som företeelse och kvinna var detta mycket mäktigt att få se.

Efter högmässan gick jag in i kyrkan och fotograferade. Hela kyrkan var fylld av röda rosor!!! I vart enda skrymsle och vrå låg en ros.



På varje trappsteg, vid varje madonna och helgon och runt Birgittas relikskrin var det fyllt av röda, doftande rosor.

Och massor av tända ljus överallt. Så otroligt vackert. Första bilden är trappan upp från det gamla brödrakoret till baksidan av högaltaret.

Efter besöket i kyrkan så tog vi en räksmörgås och ett glas vitt vin på Vadstena Klostercafé som tillhör Vadstena Klosterhotell .


Sedan blev det en liten promenad genom staden Vadstena och så tillbaks till båten för hemfärd.



Brr vad jag var kall och frusen när jag kom hem från denna heldag. Filten och favoritsoffan väntade efter en hel dag på Vättern.

7 kommentarer:

  1. Så vackert!!!!.så sakralt!Mäktigt förstår jag.
    Typiskt att det blev sådant väder just denna dag.Men så är det ju ofta,att ska man göra något spec.och man är lite beroende av vädret då blir det regn om det så inte har regnat på flera veckor.Men sen är det gott med stugvärmen igen.

    Ha en fin söndag!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Hej
    Men så vackert med alla dessa rosor som ligger överallt,måste ha varit fantastiskt att vara där.
    Den fina lilla kronan jag har i växthuset har jag köpt på gårdsbutiken Tant Elwira förra året.
    Kram o ha en fin dag.
    ninni

    SvaraRadera
  3. Hurra! Jag kan kommentera! Vilken underbar tur ni gjort. Jag och min man var på romantisk weekend där för knappt ett år sen. Färdigt romantiskt paket som kan rekommenderas! Vadstena är fantastiskt vackert. Vi tittade in i några antik/loppisar också, men det var det dyraste jag någonsin besökt tyvärr...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Vadstena klosterkyrka var jag på skolresa en gång för hundra år sen.
    Jag hade en väldigt trevlig dag och det verkade som du också fick det.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. En dag på/vid vättern.....älskar Vättern! Det är något speciellt ljus....sist låg ett blått skimmer längs med fastlandet. Vadstena är också fint...vad mäktigt att se alla rosor lite överallt...fint!
    Pärlor....mmmmm.....gillar just pärlor...det såg du på gårdagens inlägg,
    kramis Anne-Lee

    SvaraRadera
  6. Hej
    Tack för titten,åter igen underbart fin miljö du visar.
    kram o ha en fin dag.
    ninni

    SvaraRadera
  7. Tack för din snälla kommentar!
    Kram Anette

    SvaraRadera