fredag 9 juli 2010

Vad jag blev förtjust i...

detta fatet.


På loppis hittade jag bland annat ett bord med saker "två för 10 kr".
Där låg detta fatet och lite annat som jag kommer att visa senare.

Det här fatet var så speciellt, då jag gillar "anomalier", dvs såna saker som är lite annorlunda.
Såna saker som man liksom tänker " hur tänkte dom här?".
Det här fatet ska väl vara kinesiskt. Det finns märkning på undersidan. Rätt håll? Eller uppochner?

Men ovansidan är lite rolig.

Den blå färgen ligger under glasyren.
Blommorna och det andra "prålet" ligger
målat på. Lite har försvunnit, då det är ganska lätt att pilla bort färgen.
Ingen maskindisk här inte.


Jättefint fat att kanske ha den goda kanelbullekakan som finns hos Husmorsskolan (husmorsskolan.blogspot.com)
Denna kaka är så supergod och lätt att göra. Luftig och saftig på samma gång.
Varning för smeten, som är så god att man riskerar äta upp rubbet så att det inte finns kvar nåt för formen...
Rekommenderas verkligen!!! Perfekt sommarfika, ja hela året faktiskt.

Nu väntar vi bara på lite regn så att gräset ska börja växa. Endast i beteshagarna om jag får bestämma, inte i trädgården. Skönt att lägga tid på annat än gräsklippning.
Ha en bra dag.

4 kommentarer:

  1. Heej!
    Så roligt att det gick att kommentera idag.Fatet var fint och det passar säkert med en kanelbullekaka på. jag har redan dragit ut receptet, så det får bli lite bakning imorgon.

    Ha en fin helg!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Hej
    ja det har visst varit strul med mina kommentarer (det kan det bli i riktiga livet också, hi hi). Jag hittade nån slags inställning i bloggen. Hoppas det "håller".
    Ha det så gott
    kram
    elsamarianne

    SvaraRadera
  3. Så där ja....efter dagar av försök!! Nej då ...lovar ...ska INTE måla kommoden vit! Det är att förstöra tycker jag....hela själen i möbeln dör!!!! Patina och rost ska det vara!Visst är det kul med porslin...lånade en bok på bibblan där all världens stämplar fanns med....rusade runt och kollade allt porslin här hemma...kul!!
    Ha en god natt sömn + en fin lördag!
    kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Vad roligt att du gör "reklam" för min kanelbullekaka. Det är den värd, tycker jag:) Tänk att den får hedersplats på det vackra fatet också... fint.

    Ha en trevlig helg och lycka till med bakandet!

    Hälsn Maja

    SvaraRadera