söndag 1 augusti 2010

Hallonväntan

Den som väntar på nåt gott väntar aldrig för länge, säger man. Men just nu är jag ganska trött på att vänta på att mina mycket bortskämda hallon ska bli klara.



Som jag berättat tidigare så har mina hallonbuskar tagit över mitt numera halvt nerrasade växthus.

Jag sköter även om mina vildhallon så gott det går. Dvs skär bort gamla trista pinnar på hösten, och vattnar när det blir torrt. Tur att ingen ser mig när jag står med vattenslangen riktad upp mot skogen. Men de brukar belöna mig med många stora fina vild/skogshallon utan innevånare, dvs bärfisar.


I år vete sjutton vad som hänt. Eller inte hänt... det blir inget. Nu är det augusti och det har bara blivit några hallon på botten av en skål. Det är tacken det. Massor av kart, men inte att dom blir röda. Tror dom ställt in mognaden i år. Fatta att man blir frustrerad. I vanliga fall brukar vi ha ätit oss mätta på hallonpaj i början på augusti. Jag bara varnar dom. Ingen hallonpaj, ingen fri bostad inomhus nästa år. Hårda bud, men man måste visa vem som bestämmer här på gårn.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Våra hallon är heller inte vad dom varit. Vi har ganska många buskar i trägården och förut har det blivit mellan 20-30 liter. Förra året blev det 2 dl.Jag gjorde mycket arbete med hallonlandet i höstas.Har försummat det lite iår,men det är så trist för dom enstaka hallonen som finns där äter getingarna upp.
    Men jag såg idag att det fanns ganska fina skogshallon,dom är ju ändå godast,så jag ska försöka plocka lite.

    Ha en bra augustivecka!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Här har vi lite vildhallon i år, det har nog varit för torrt.
    Ha en bra måndag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Vi har haft jukt mycket hallon i år...eller rättare sagt vi har inga alls men på den öde granntomten har hallonbuskagen tagit över hela tomten.

    Det finns någon slags svamp eller bakterie som får hallonplantornas rötter att bli större och ge bättre hallon. Man ska kunna sprida sådan i träsdgården genom att raffsa upp jord i barrskog och hälla ut kring hallonen.

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Vad gott det är! Nä, det är lite si och så med det mesta ute i skogen nu.. Fast jag kom just hem efter en liten tur till skogen..
    Kantareller... mums!

    Kul du vill va med på lotteriet!

    Kram Mia

    SvaraRadera