söndag 29 augusti 2010

Loppis och gamla minnen

Det är loppis varje dag utom söndagar, på samma ställe, och jag gör nästan alltid fynd. Man går och "väntar ut" rätt grejor. Just nu är det en matta av större format som är på önskelistan. Det är "snurr på grejorna" där, så förr eller senare kommer den perfekta mattan in, det är jag säker på.


Nu var det halva priset på ALLT!
Hittade jag en gammal favorit. Nilsjohans osthyvel. Jag har ett antal stora skedar i samma stil "hemifrån". En sån här osthyvel är man liksom uppvuxen med. 5 kr.




Fatet är liknade det förra fat som jag hittade med kinesiskt mönster på. Det är lika stort som det andra, skiljer 1 mm faktiskt, men har allting påmålat och inget bränt under glasyren.
Tupparna är fantastiska! Och minsann, är det inte ett kina-kål med också? Under står "Decorated i Hong-Kong". Lagom kitschigt! Nu har jag alltså två. Då är det alltså en samling... 10 kr.



Ljusstakarna är jättefina med sina handmålade små blommor. 10 kr för paret. Dessutom hittade jag några trä-fåglar till min samling. Visas vid senare tillfälle.
Köpte också ett antal vita linneservetter. Omaka, men det gör absolut inget. 5 kr styck.

Gissa vad detta är?


Så ser den bäddbara Äpplet-soffan ut undertill. Nästan likadant blårandigt mönster som vi har på vår Ektorp-soffa, fåtölj och fotpall.
Äpplet-soffan ska stå i "sommarköket". Ska alltså bli kökssoffa inför hösten.

11 kommentarer:

  1. men vad fina saker du hittat... urskoj med en sådan loppis där man kan vänta in prylar man vill ha... Tips ta med lite hembakta bullar och bjud på... så ska Du se att de bevakar dina intressen... Alltid bra att ge något... så får man också... kram Jeanette...

    SvaraRadera
  2. Vad mkt fint du fyndade, men osthyveln blev min favorit, ha en fin vecka som kommer, kramen

    SvaraRadera
  3. Vad du har loppat...snyggt tyg på soffan och osthyveln hade jag velat ha...ler. Ha en fin start på veckan, har mailat dig.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Vad härligt med en loppis nära dig som har rotation på grejerna! Vilken fin lampa jag såg här nere...den plåtlampan från ladugården! Superläcker! Så kul med gamla grejor...men du det där golvet med plank från kyrkan går inte av för hackor....så härligt!
    Kram Anne-Lee

    SvaraRadera
  5. Fina fynd!
    tack för din hälsning hos mig!
    :)

    SvaraRadera
  6. Det var mycket fynd.En sådan osthyvel hade jag inte tackat nej till.
    Soffan är också en fin möbel tycker jag.

    Ha en god natt och en bra morgondaag!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  7. What beautiful detail! I love the colors and the roosters! Exquisite!
    Kathy

    SvaraRadera
  8. hei på deg.
    åå den som hadde bodd der ved det loppis,
    så mye fint du fant,
    her er det bare 3 loppis i året,å det siste kommer tol lørdag,må dit,gleder meg,
    ønsker deg en fin tirsdag.
    klem fra sylvia

    SvaraRadera
  9. Hej och grattis till tröstpriset på min utlottning... Skicka mig din adress på jeanettearen@hotmail.com så sänder jag priset till dig... kram Jeanette

    SvaraRadera
  10. Vad mycket saker du fyndat. Ska bli spännande att se soffan på plats sen
    kram Agneta
    PS Nej jag tror inte jag ska måla min tryckerikast DS

    SvaraRadera
  11. Men du , så snyggt tyg !
    En klassiker med andra ord.

    Själv hittade jag jättefin pärlspont iiii vår soffa =)

    Jo ,ho nog har man en liknade sån där osthyvel.
    Har ett enda exemplar av ditt mönster, en älskad tesked som var bara MIN när jag var liten.

    Ha det så gott och fynda vidare =)
    Kram Sussi O

    SvaraRadera