tisdag 24 augusti 2010

Måla eller inte måla, det är frågan...

Följetongen Uterummet blir en klassiker.
Neverending Story, Huset som Gud Glömde, Drömkåken eller nåt från Psycho?
I alla fall-
så är det fortfarande något av en bygg-arbets-plats med stegar, limflaskor, askar med skruvar och ofulländade projekt. De sistnämnda är mina målarprojekt. Eller inte-måla om man så vill. Prov på detta sist i detta inlägg. Detta får mig att tänka på ännu en klassiker inom musikgenren: Should I stay or should I go...

Trots detta kan jag nu presentera ett färdigt hörn. Eller jag tror... att det är färdigt i alla fall. Tapeten känner ni säkert igen.

Vågen i taket heter "Everyday Steel", jo det står så på den, kan väga max 2 kg och min 250 g. Fråga mig inte var man ser detta. Antagligen fattas nåt på den. Men den passar så bra där den nu hänger. Döljer skarven mellan de olika lackningarna. Inköptes på auktion för en spottstyver för typ tjugo år sen.
Vinflaskor ska fylla vinstället. Har hittat jättegoda alkoholfria alternativ på Systemet. Så det får det bli. (en grannes favorituttryck: så-får-det-bli)
Vinet, vitt pärlande, heter Chapel Hill Sparkling Collection Doux, kostar 37 kr och ser ut så här

Smakar vingummi, äpple och mandel. Mums.

Ett rött alternativ är Sutter Home Fre Premium Red och kostar 40 kr.

Smakar jordgubbar, blåbär och vanilj.
Båda räknas som alkoholfria, men den vita innehåller 0,5 %  och det röda 0,2 %. Det tillverkas på samma sätt som vanligt vin, men alkoholen är borttagen. Kvar är bara vinsmaken. Supergott alternativ för oss som älskar vin, men inte vill ha "procenten".

Keramikfatet under pelargonen från loppis i stan, burkarna från en gårdsloppis nästgårds, pelargonen fick jag från en granne som lämnade vischan för en bekväm lägenhet i stan. Jag fick två stycken pellisar och dom är väldans gamla. Får se hur länge jag klarar dom.... Den andra blomman som jag inte minns namnet på är från torget, sista chansen, billig, skruttig. Blommorna i botten är gamla begonior som bli jättelåååånga och får små söta, rosa blommor. Kanske.


Korgkistan har funnits i sadelkammaren i alla tider (som vi bott här i alla fall) och inköptes på auktion. Min man vill bränna upp den. Jag vill måla den (eller behålla grön? i alla fall behålla ) och sy i ett blommigt foder och ha som förvaring av plädar o dyl. Titanernas kamp, hi hi. Den står kvar, orörd. Och blir säkert en klassiker den också.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar kisan som grön!

    Vågen är väl en sådan som man ställer vikter i. dvs man ser hur mycket det väger genom att lägga det man vill väga i ena skålen och stoppa lösa tyngder i den andra.

    SvaraRadera
  2. Men såklart det är, Tove. Tack! Då slipper jag leta bortsprungna delar.

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Vågen där var häftig.Där kan du lägga fina saker....
    Kul med vinerna.Jag ska prova.
    Ang. den fina kistan:Jag hade nog målat den. Är så nöjd med allt jag har förändrat med lite ljus färg.
    Visst är den snygg som den är också.

    Kram Margareta

    SvaraRadera
  4. det blir jättefint.............visst är det härligt med små hörn som blir klara!!

    SvaraRadera