torsdag 12 augusti 2010

Okände vännen har nu ett namn

Äntligen har jag hittat den okände vännens namn.




Regn, regn och åter regn (men nu lyser solen!)

Fick syn på en likadan, men ett mycket mindre exemplar, hos vår handelsträdgård.
Den heter Bägarranka eller Displadenia sanderi eller också Mandevilla.

Mitt exemplar är mycket större än den som fanns på handelsträdgården och jag höll på att svimma när jag såg prislappen. Jag har alltså gjort ännu ett fynd. På torget hemmavid...

Hoppas jag kan få den att överleva vintern också...

Finally found out the name of the unknown friend of my other strange flower. It´s Displadenia sanderi, Mandevilla and here in Sweden Bägarranka. Got it very cheap from at the local market-place. I hope I can care for it during winter too.

7 kommentarer:

  1. Vilken tur du haft som hittat en sådan fin blomma! Jag skulle gärna åka och handla lite blommor men det är bara inte lönt... hela min trädgård är en enda stor byggarbetsplats just nu...

    SvaraRadera
  2. Jag brukar vara så nöjd när jag köper blommor på torget och oftast är det någon odlare som bor lokalt och så är det mycket billigare.
    kram Anette

    SvaraRadera
  3. Då har du haft en riktig tur, och vacker är den också!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Den är vacker.........och jag förstår att du "vilar" blicken på den!

    SvaraRadera
  5. Det är perfekt att kunna köpa plantor på torgmarknader, plantbytardagar osv. Priserna skiljer sig ofta enormt mot de stora plantmarknaderna och växtvaruhusen!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Ja! Visst är det kul att fynda..
    Vi har torg men ingen som använder det.. Tänk så roligt att kunna få köpa sig nya fina blommor då och då.. Nä, annat var det i danmark... Underbara blommor du hittat.

    Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Vacker är den blomman. Roligt att få veta vad den heter.Och vad nöjd man blir när man ser att det är ett fynd som är gjort.

    Kram Margareta

    SvaraRadera