fredag 20 augusti 2010

Uppåt väggarna och i taket

Nu börjar det bli höst-färdigt i vårt ute-rum. Vi beslutade att vänta med innertaket för att vi ska få tid att njuta under hösten.

Och så bok-tapeten. Som väl blev sådär--- huset som uterummet är tillbyggt till, är väldigt gammalt och snett. Altanen/golvet har tidigare byggts på ett annat ställe, funnits där i ett tiotals år, och nu flyttats hit med traktor. Det ligger på vanliga stenar, som vi hittat i hagarna.
Man tager vad man haver, helt enkelt. Återvinner det man kan...
I alla fall... så blir väl väggen bättre när det kommer upp möbler och tavlor. På bilden ser man i överkant skillanden mellan vattenbaserad och annat lack... Får väl trolla bort med hjälp av hylla. För min fågel-samling har jag tänkt...

Ett ljust klick-golv lades ovanpå det gamla tryckimpregnerade trall-virket. Mellan de två golven finns tjärpapp och golvfoam.

I rummet innanför (bakom balkongdörren) finns också ett klick-golv. Här innanför blir sommarkök.
Så här såg det ut före... och bordet har jag slipat och lackat. Först tänkte jag måla det vitt... men så såg jag de härliga intarsia-mönstren. Går att skruva på det, så man kan ha både som soffbord och matbord.



Halva ytterpanelen klar...

Det har tagit sin lilla tid att sätta panel både utvändigt och invändigt, sätta lock på ytterpanel, och måla rött.

Stuprännor har satts upp på ena sidan, den andra väntar vi med tills nästa år också.
Invändigt är vitmålad panel på väggarna. Och då det är många, stora fönster, och väldigt olika mått och vinklar, så har varje bräda fått sågas för sig. Inga färdiga mått här, inte.
Detta har byggts av en person, av så mycket återvänt material som möjligt och under lediga stunder.
Jag har väl hjälpt till så gott jag kunnat, men det där med hammare o spik är inget för mig. Målarpensel är väl ok, men resten. Nej det överlåter jag till kunniga.

När det är möblerat och vi har ätit vår första måltid här, så ska jag visa er mer...

2 kommentarer:

  1. Vad ni har jobbat hårt och gjort fint, ska bli kul att få se mer.

    Vad häftigt med golvet i ditt stall, tänk vilken histioria. Sådana saker bara älskar jag.

    Kram.

    SvaraRadera
  2. Låter som det kommer att bli ett härligt rum, ser verkligen fram emot att få se det klart..:D ha en fortsatt skön helg, kram

    SvaraRadera