tisdag 17 augusti 2010

Victoria... introduktion i Bliss

Victoria, den fantastiska tidningen, som jag hittade på min resa till USA 1989. Månadsmagasinet med de underbara bilderna. Jag blev prenumerant ganska omgående och fortsatte fram till att de lade ner tidningen.
Nu har den återuppstått igen. Nu är tidningens inriktning mer aktuell än någonsin. Precis det vi vill ha. Vackra bilder, sköna tips och en flykt från vardagen.
Kathy som har bloggen A Delightsome Life , har varje tisdag en hyllning till Victoria Victoria- A Return to Loveliness blog party.

Kathys blogg den 16 augusti är så fantastisk. Jag har fått hennes tillåtelse att "kopiera" dem och skriva min egen text. Lite av hennes, lite av mitt. Hon har bilder från Victoria 1989 och så sina egna bilder. Enjoy... and thank you Kathy, for letting me use your pictures.





Sommaren är höjdpunkten på året, då vi kan sitta och njuta av ögonblicket eller minnas den tid som varit i rottingmöbler som inte bara är vackra, utan också bekväma. Den översta bilden är från Victoria, den undre är Kathy´s vackra soffa.





Den översta bilden är från "Susan´s summer house" i Victoria, och den undre är Kathy´s.

Sommaren är också en tid då vi tar in ljuset i våra rum. Vi omger oss med saker som är både vackra och användbara. Saker som har legat gömda inne i skåpen får komma ut i ljuset och glänsa.





Potpurri har varit ett sätt att spara på sommaren, och blomningen, under lång tid. Speciellt under den victorianska eran, då man fyllde rummen med potpurrier. Man blandar blommor, blomblad, örter och oljor för att förlänga njutningen av blommornas doft.



Rosor,,,,kan vara ståtliga damer, eller flyktiga älvor, i sin doft och närvaro.


Det är många i USA som är läsare sen tidigare, och som är nya denna omgång. Victoria går att få tag på här i Sverige hos vissa av Pressbyråns kiosker eller andra ställen där man säljer utländska tidningar. Det går också bra att prenumerera på den. Gå in på deras hemsida Victoria Magazine  och kontakta prenumerationsservice så får ni besked hur ni kan bli prenumeranter. Eller gå med och få ett nyhetsbrev.

Bliss- betyder lycksalighet.
Bliss- ett sånt vackert ord.
Bliss- välkomna till Victorias värld.

Har fått reda på att Bliss även är ett bildkommunikationssystem för funktionshindrade. Tack,  Tove,  för att du lärde mig detta. För mig har ordet Bliss alltid kopplats ihop med just lycka, eller tidningen Victoria. Detta bevisar att man aldrig blir färdiglärd.

6 kommentarer:

  1. Underbara bilder, fast i mitt huvud är "bliss" fortfarande ett bildkommunikationssystem för funktionshindrade.

    SvaraRadera
  2. Så vackert!!!
    Det finns så mycket man inte känner till.Detta måste ju vara en fantastisk tidning. Något att leta efter.
    Så mycket fint man får ta del av i bloggvärlden.

    Ha det bra!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  3. Hej där
    Så mycket fint du visar. Den tidningen ska jag köpa....jag som inte har några andra inredningstidningar hm....
    Sköt om dig
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  4. Hej...
    Vilket tips! Ska jag spana efter nästa gång.. Vackra bilder.. Älskar vackra tidningar.. Gör väl alla för den delen..

    Tack för ett så fint svar! Vad du kan!
    Ja, som en pensel är den.. Vad kul att jag fick med fjärilen.. Då den även kallas fjärilsbuske..

    Ha det fint!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  5. This is very lovely, Elsamarriane! I shared with my readers your post! I hope you have a terrific day,
    Kathy

    SvaraRadera
  6. Tack för det lästipset, ser verkligen härlig ut detta blad, måste jag kolla upp när jag kommer till stan, ha en fin kväll, kram

    SvaraRadera