onsdag 8 september 2010

Drunknar i äpplen...

In my dreams... så har jag ett äppelträd. Som ger äpplen. Äpplen som man kan göra äpplemos, äppeldricka och så kan man baka goda kakor med äpplen i...

Men vårt äppleträd kämpar på så gott det går.
Vi planterade det 1993. Det är alltså sjutton (17) år sen.
Det såg ut så här i förrgår...
Det är alltså den där pinnen mitt i bild som är vårt äppleträd.
Egentligen är det dömt att misslyckas. Det finns inte många äppleträd i den här socknen, det kom man underfund med redan på 1800-talet. "I denna socken trifvas ej äpplen"...

Stormen Nittifem (17 november 1995) kanske någon minns? Det gör i alla fall vi.
Insnöade i några dygn, utan el, men med massor av mat från en frys som börjar tina. Och värme och en vedspis och kakelugnar gjorde det hela ganska överkomligt. Vatten fick vi från smält snö...

När stormen mojnat och vi lyckat skotta oss ut möttes vi av en obeskrivlig syn. Inte hade vi märkt att vår stora björk sakta lagt sig ner FRÅN huset bort mot växthuset. Över äppleträdet som mådde ganska gott på sommaren och börjat spira ordentligt.

Det tog många månader innan vi fick bort trädet. Det fick tas bort bit för bit, och flera grenar hade gått rakt ner i marken. Det var bara att kapa dom och så gräva upp grenen efteråt. Vi eldade många månader vintern efter med ved från denna björk.

Äppleträdet har aldrig hämtat sig efter den chocken. Vi har haft skydd för stammen, vi har beskurit den efter konstens alla regler, och vi har bönat och bett... men detta är vad som återstår...
Numera köper jag äpplen i affären, eller får nån kasse på hösten av bättre ställda vänner.

I lördags shoppade jag lite, och då hittade jag de här fina skålarna på Butik Östergården.

Bakade favoriten kanelbullekaka efter att vi satt nya staket i en av våra hagar. På väg därifrån träffade jag den här skönheten
En korsspindelhona med bebisar på gång. Tyvärr så hade jag inte ögonen med mig, så hon hakade på mina byxor, tror jag, och hamnade inne i köket. Räddade henne från den nyfikna katten och slängde ut henne. De är så vackra, men liiite läskiga.

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Här köps det också nya äppelträd någon gång då och då.Dom blir ungefär som i klass med ditt.Stå och värker.Blommar.Blir några kart.sen faller dom ett efter ett.På Åkerö, som kamske är 12 år, så blev det 1 frukt iår som ramlade av alldeles för tidigt.Vi har odlingzon 5,så då är läget nog så.
    Fina skålar du hittade på Östergårde.Jag ser att dom har mycket fint där av allt.Skulle vara roligt att få till en res dit.

    Ha en god natt och fin morgondag!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Hej tjejen!!

    I vårt förra hus på landet hade vi 9äppelträd.. Det var jobbigt att ta hand om.. Saknar inget ännu direkt men det lär jag nog göra sen..
    Oo jag har med en sådan ljusrosa vispskål och vita och beiga "f
    ilskålar".. Dom är ju så mysiga..
    Gummistövlar fick du köpt med, det är ju läge för det nu..
    Jag väntar på andra stövlar jag.. Fast i skinn.. Visar på bloggen framöver..

    Ha en fin dag!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Å lille pinnstackaren då! Det har ju onekligen personlig charm i alla fall, även om det inte ger några äpplen.

    Det är syns att du inte bor närmre, då kunde du traska över emd skottkärran bara. Vi har 17 äppelträd och det är banne mig inte kul det heller.

    SvaraRadera
  4. Ibland vill det sig inte...här har vi äpplen på Bossgård, men tyvärr får jag låta bli dom, magen gör revolt men äppelkaka går bra, hoppas du har haft en fin dag, kramen

    SvaraRadera