fredag 3 september 2010

Hasselnötter och hemliga kojor


På många ställen i vår "skogsträdgård" växer det hasselbuskar. Några är så stora att de bildar hela snår.
Eller kojor om man så vill.
I den största av hasselsnåren har det bildats en öppen rundel som är så stor att fem ungar med lätthet kan sitta på en filt och fika ur medhavd fikakorg. Golvet är täckt av vintergröna. Små, blå blommor doftar kvällstid om våren. Snåret finns bara några meter från huset så även de minsta fick vara med.


Ungarna är nu mellan 20 och 29 år, så det lär bli trångt om dom ska fika där nu. Kojan är  lite igenvuxen,  men det lurar en trolsk stämning inne i det gröna.



Hasselnötter får vi varje år. Brukar plocka dem för att ha till dekoration. Äta dom vågar jag inte, för det lär finnas nån slags svampsjukdom som inte är så nyttig. Så jag köper de nötter jag behöver till baket.

Humlen växer som vanligt så långt den kan. Varje år tänker jag, att i år så blir den inte så stor. Men växtkraften är otrolig. Eftersom jag inte klipper ner eller tar bort det gamla så är lyktstolpen helt inklädd i gammal humle.

7 kommentarer:

  1. Så häftigt med humle på lyktan. Min humle växer i en spaljé gjord av gamla riastakar, men där växer det också så det knakar. Mysig koja barnen hade. Tänk vad man älskade kojor när man var liten...
    Ha en skön helg och krya på dig.
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  2. Vi har också hasselnötter men jag har aldrig plockat av dem. Det var en rolig bild av humlen som har växt på lyktstolpen.
    Ha en skön fredagskväll du också.
    kram Anette

    SvaraRadera
  3. Hejsan!

    Var så roligt att träffa dig idag, hoppas du blev nöjd med dina inköp!

    Trevlig kväll!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  4. Hej vilken härlig humle du har växer där.
    kram o ha en fin kväll.
    ninni

    SvaraRadera
  5. Jag tittar in och önskar dig en fortsatt bra söndag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Tacksamma växter och härlig stämning skapar de.
    Verkar som om du har en hel del av denna vara.

    SvaraRadera
  7. Vi har också humle i trädgården och jag funderar på att plantera om en planta så att den klättrar på altanstaketet, men den kanske tar över helt då.

    Har hört att hassel ofta drabbas av mask och svampsjukdomar på nötterna. Annars skulle jag gärna odla en buske för nötterna. Men vacka är de ju onekligen ändå.

    SvaraRadera