torsdag 16 september 2010

Midnattsbilder

Danskans sista ros i blixtbelysning.
Igår kväll kom jag plötsligt på att jag hade tvätt kvar i maskinen. Vi har en fristående tvättstuga som är praktiskt inredd med nätkorgar, tvättmaskin, tumlare, MANGEL (favoriten för en linnehandduksälskare) och.... en sjuhelsikes massa grejor som inte ska vara där. Såsom högtryckstvätt, spänner med målarpenslar som borde tvättas, och hästmedikamenter. Och målarfärg. Vinterförvaring av färg sker nämligen i tvättstugan.
Det närmade sig midnatt. Ensam i huset med bara hunden (rottis... bara?) och katten. Hunden blir stirrig när husse sover borta, för då är han herre i huset och matte måste försvaras mot allt som är större än flugor. Katten bryr sig inte.

Vi gick ut med ficklampan tänd, jag är inte mörkrädd och dessutom så har vi en del belysning tänd på stolparna runt parkering och ridbana fram till midnatt. Men man vill gärna se var man går. Speciellt när man är ensam hemma.

Lyste framför mig. Och lyste på världens största grodprins! Skulle jag kyssa den? Näe. Gick in efter mobilen för att fotografera den , för den nya iPhonen har schysst kamera och blixt. När jag kom ut igen så hade givetvis min privata livvakt jagat iväg min grodprins ner under tvättstugan. Där står han och stormskäller mitt i natten. Det är nu man är glad att man inga grannar har.
Tog ur tvätten och la i tumlaren. Soltorkning var inte att tänka på. Och regnet hängde i luften.

Då såg jag vår humle! Snacka om hemmablind. Så enorm den blivit. Belysningsstolpen är av normal storlek... fotot är taget så att jag stått nedanför stolpen och tagit uppåt... Jag har visat bild tidigare på den. Men så här mitt i natten så kändes den enorm.

Sen rusade hunden upp i skogen och började morra vilt och då gick jag in... han har en viss förmåga att se spöken, den hunden. Eller så var det älg, rådjur, vildsvin eller lo (fauna som finns i närheten). Eller fågel. Evt en liten skalbagge.

3 kommentarer:

  1. oj då... det skulle inte jag våga... har blivit lite mer rädd för natten nuförtiden... förstår inte varför... tack för dina förslag på namn.. Jag ska smaka på dem.. kramJeanette

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Oo, det tycker jag är skönt iblan att få vara helt själv.. Men, bara nån natt eller två.. Vilken tur att ni har en sådan vakthund som tar hand om er.. Nä, vi har med katt och han bryr sig inte heller..

    Ha en fin helg!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  3. Tittar in för att önska en trevlig helg! Ja tänk vad en groda kan ställa till med. Kan nästan tänka mig att den stora humlen ser ut som en stor varelse i mörket..he he eller ett ljushuvud...
    Kram Pia

    SvaraRadera