söndag 12 september 2010

Prag

Prag. En arkitektonisk dröm.
Staden man får nackspärr av, pga att man går och kika på husfasader med öppen mun...

Prag, där sängarna på pensionatet var så hårda att vi trodde att madrassen saknades. Men icke, de var så hårda. Förbättrade inte nackspärren.

På flera av torgen så fanns det marknader och jag inhandlade bl a de här två vackar parfymflaskorna. För en spottstyver. Allt var billigt där, förutom antikviteter. Speciellt Art Noveau, som var jättedyrt. Men så vackert.








Vi var där före digitalkamerans tid. Och vi var på genomresa från Italien, på väg hem. Stannade i några dagar och gjorde stan. Med tre ungar. Så några sena klubb-kvällar blev det inte. Snarare trevliga kvällar på kvarterskrogen i förorten, där pensionatet fanns. Där jag fick familjens favoritrecept. Jag är urdålig på recept, men här försöker jag i alla fall.

För fyra personer (som jag gör det alltså)
2 kycklingfiléer i mindre bitar
1 röd lök skuren i bitar
1 kycklingbuljongtärning
1 dl vatten
1 stor burk creme fraise
1 påse riven parmesanost eller motsvarande färskriven
curry
frysta gröna ärtor

stek kyckling och röd lök (jag steker i teflon utan fett),
häll i vattnet och mosa i buljongtärningen och häll i curry efter smak.
Låt koka en stund tills kycklingen är klar.
Ha i creme fraishen och låt koka med. Stö över parmesanosten och koka lite till.
Häll sist i ärtorna som får bli varma.
Salta o krydda efter behag. Jag använder Herbamare.
Serveras med kokt bandspaghetti.

Åt denna rätt en kväll på kvarterskrogen och kvällen efter satte vi oss så att jag kunde se ut i köket.  Beställde det till ungarna, som hade smakat av mig dagen innan, och som var förtjusta. Genom den öppna dörren till köket kunde jag se hur dom tillagade rätten. Var osäker på ingredienserna, och frågade... gemensamma språket var tyska vilket jag är urdålig på. Men det går att äta.
Till detta drack vi vuxna Lambrusco, pärlande rött vin. Men det går lika bra med kranvatten.

Vi har sagt att vi ska åka tillbaks till Prag någon gång. Nu är ungarna vuxna, och får åka själva... så vi kan gå på klubb eller bara vara vara ute sent...

9 kommentarer:

  1. Gokväll!
    Vilka fina flaskor.Ser ut som smycken.
    Nackspärr kan man få av att titta upp på fina väggar,men också av ventilationen i bilen. när vi varit hos Marie förra helgen så hade jag rejält ont ett par dagar. Men nu är det bra.
    Kycklingreceptet ska jag prova.Det låter så gott.
    Jag tänkte också på ditt förra inlägg.Det som gjorde att världen aldrig blir sig lik igen.

    Ha en bra kväll!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Åååh jag älskar Prag! En av mina absoluta favoritstäder!!! Men jag känner igen det där med nackspärren... man kan ju inte låta bli att gå och spana uppåt...

    SvaraRadera
  3. Men du vilka flaskor, blir ju helt tagen. Är kär i den blå....Har aldrig vart i Prag, men vem vet...
    Ha en bra start på nya veckan!
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  4. So Lovely! They are gorgeous!! If I could reach through the computer and take one, it would be the cobalt blue! So unique and beautiful. Blessings, Doni

    SvaraRadera
  5. Det där låter gott det,måste prova.
    kram
    ninni

    SvaraRadera
  6. Vilket härligt minne, är stor vän av kyckling och curry så detta recept ska prövas, ha en fin dag, KRAM

    SvaraRadera
  7. Hej! Vilka vackra parfymflaskor du köpte. Var i Prag för ett år sedan men såg inga så vackra flaskor:)

    Visst är Prag som en sagolik medeltidsstad, jag bara väntade på att riddare på hästar skulle komma galopperande på kullerstenarna!

    Och visst fick man nackspärr av alla vackra byggnader!

    Önskar dig en fin kväll. Och tack för receptet, mums!

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  8. Ps:Hoppas det går bra att jag lägger dig i min blogglista:Ds

    SvaraRadera