onsdag 29 september 2010

Sakletare

Nu har jag rotat runt i gömmorna igen. Tänk vad saker man hittar. Känner mig som Pippi ibland. Sakletare. Det här hittade jag i en kasse som jag lagt nere i vår bykstuga.

Jag tänkte nog att jag skulle sortera upp och lägga sakerna där dom hör hemma. Då. Med tanke på innehållet så var det i mitten av 1990-talet som jag packade ner i påsen...tänk vad tiden går.
Jag samlar på sy-saker. Syr inte så mycket, men älskar dessa stora och små trådrullar av trä, fingerborgar, stoppar (de där sakerna som ser ut som svampar), nålbrev, märkband (dessa har initialerna G.G) och så grejor till gamla symaskiner. Instruktionbok till en symaskin som jag tror satt monterad i ett bord och hade "knä-gas". Den gröna Husqvarna plåtburken innehåller två små glasburkar som det varit skosmörja i. I dom ligger frön från... akvileja. Som jag tog på 1990-talet alltså. Undrar om dom funkar? Ska så dom i krukor till våren.
Den gula runda burken (har innehållit naturliga piller mot förstoppning) innehåller knappnålar. Den lilla blå plåtasken innehåller två små, gamla tärningar och små prylar som man har till fia-spel tror jag...ovanpå burken ligger en liten röd lackstång. Ett cigarrett-etui, en brevkniv och ett knivställ finns också nere till höger-
Längst bak skymtar ett stort etui av plast i sköldpadd som har innehållit ett pärlhalsband.

Några riktiga bläckpennor, dvs såna man doppar i bläck. Två stycken såna där praktiska saker som man sätter i botten på större vaser för att blommorna ska stå snyggt. Heter nåt? Och en flaska från ett kryddställ. Några färgade glasdroppar från nåt jagvetintevad.... Ett sånt litet fat med målad emalj i mitten.

Nu ska detta sorteras in bland mina samlingar. Ibland, bara ibland, så undrar jag vad jag håller på med egentligen...då tänker jag på Pippi och sakletarna.

6 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Jag ler igenkännande.Både vad det gäller sakerna och sakletandet.Det finns ju så mycket som är intressant när man är "samlare".Det är spännande.
    Hoppas du får till det med krukan också.Det låter inget vidare med vatten på fel ställe.det är väl i så fall bara katten som tycker det är skoj..
    Ja,nu är det snart minusgrader här.Så imorgon får nog afrikas blå lilja och de sista pelargonerna flytta in i lagårn.
    Hoppas det blir sol nu några dagar.

    Ha en god natt och fin morgondag!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Mmmmmm vissa är "sakletare" det finns en klubb för detta (ler) och det är just "Pippi-klubben" vi tillhör den några stycken eller hur?
    Ha en bra dag.......

    SvaraRadera
  3. Oj vad jag känner igen mig!!...ler.
    Du är då rakt inte ensam. Du frågade hur många gräddkannor jag har. Innan samlade jag på alla sorter, nya som gamla i pressglas. Men jag rensade bort ca 150 st och samlar nu bara på de riktigt gamla..och det blev 64 st.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Åhh vad fina saker du hade i dina gömmor, Trätrårullar skulle jag vilja ha fler ut av.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Hej där borta!

    Hoppas allt är bra?!
    Ja du... Känner igen mig så.. Fast jag har ju faktiskt lugnat ner mig lite.. Men, det finns fortfarande saker man har pippi på...
    Sysaker hör faktiskt till mina favoriter med.. Men vilken överaskning att hitta det så lång tid efteråt : )

    Ha det gott!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag är imponerad! Verkligen informativ bloggpost om elsamariannes.blogspot.com min vän. Jag ville bara kommentera och säga hålla uppe kvaliteten på arbetet.

    SvaraRadera