fredag 15 oktober 2010

Älg-jakt eller lekstuga?


Detta är två hästar, inga älgar...

Älg-jakten är på gång här i bygden. Det betyder att man när som helst kan se färgglada herrar (och damer, kanske,,,) passera förbi på alltför nära avstånd.
För nåt år sen så gick dom alldeles utanför vårt sovrumsfönster. Jag var inte klädd... Vad arg jag blev! Det var nära att jag sprang ut i bara morgonrocken för att skälla. Voff!
Vår gård är ganska stor, och vi är inte med i jaktlaget, så de har inget här inne att göra. För att komma hit så måste dom ha klättrat över både fårstaket, elstaket OCH taggtråd. Men vad gör man inte för att få en bit av skogens konung, tydligen. Det hade varit lagom om älgen lagt sig ner för sista vilan på vår gård. Då hade den varit bara våran...

I år passerade dom på något längre avstånd. Däremot klampade dom in i vår hästhage. Jag såg med förvåning ett antal orange och gröna små hobbitsar passera på åsen, vilt tjoande. Varför vet jag inte. Är inte så insatt i jakt-grejen.
Och jag kan lova att hästarna både såg och hörde dom. De nyfikna hästaskrällena skulle givetvis dit och kolla. Jag var rädd att dom skulle bli skjutna. Hästen till höger har täcke, det är han som var så dålig för ett tag sen. Nu är han fit for fight igen.

Nåt helt annat:
Här är en av de nya halsband som blev när jag "slaktat" ett loppat pärlhalsband.


Obs den lilla ringen vid låset. Den har tre små silverpärlor. Tre som i "TLC" tender-loving-care (kärlesfull omsorg), en av de vackraste förkortningar jag vet. Nu ska jag sätta igång med halsband nummer två, som blir delvis dubbelt.

10 kommentarer:

  1. Åh vad fint halsbandet blev! Hur går det med köket, börjar ni få ordning, så jag kan komma och våldsgästa dig! Vilket sätt att gå i din trädgård, jag hade blivit vansinnig. Men de verkar ju helt hjärntvättade när det gäller jakt en del. Ha nu en skön helg!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint du gör!

    Du kanske borde lägga knallorange täcke på båda hästarna med texten "OBS HÄST!" så länge du har jägarna i närheten. Man vet ju adrig om det är någon som fått sin jägarexamen i cornflakespaketet.

    SvaraRadera
  3. Haha, känner igen det där.. Jag vågar inte ge mig ut i skogen under älgjakten än mindre rida ut.. Man hör ju skräckhistorier om alla gamla halvblinda guubar som ger sig ut med bössa... Hua! :)

    Ved ja, tror minsann jag ska elda lite i järnspisen ikväll och få lite go värme...
    Må så gott!!

    Psss.. att spika in i väggen är INTE att rekomendera om du vill ha en glad man i huset.. ;)

    Kram Evelina

    SvaraRadera
  4. Men varför sprang du inte ut i "mässingen" det hade jag gjort!!
    Härligt med hästen, våra vänner betyder så mycket.....
    Fint halsband och trevlig helg.
    Men först tack för dina fina kommentarer hos mig, visst har vi det med tidig ålder detta med textil, det gäller att inse det.
    Ha nu en skön avkopplande helg så hörs vi.....

    SvaraRadera
  5. Har förstått att älgjakten är höjdpunkten för många män..men jag tror nog att allt det andra runt omkring lockar oxå..galen hade jag blivit..hade nog sprungit ut i morgonrocken och härjat..

    Ha en skön helg

    SvaraRadera
  6. Man har ju hört att gamla gubbar på 80+ är ute och skjuter, man får akta sig.
    Fina smycken!
    Kram från Anette

    SvaraRadera
  7. Så fint halsband!
    Här har vi sån respekt för älgjakten.Ibland är man rädd att dom skjuter på allt som rör sig.
    Nu har vi börjat igen att gå en liten runda i skogen,men dom första dagarna i veckan kändes det inte OK.

    Ha en härlig helg!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  8. Halsbandet blev underbart, vilket jobb du lagt ner på att ta isär och plocka ihop det på ett nytt sätt.
    Vilka fräcka jägare, men det verkar som om de får tunnelseende när de får bössan på ryggen.
    Hoppas ni nu får vara ifred från dem.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  9. Så fint halsbandet blev, vad duktig du är!!

    Nä, älgjakt är inget vidare och råkar man sen kika in i slakthuset så blir det inte bättre!

    Ha en fin lördag:)
    KRAM Helena

    SvaraRadera
  10. Kylan kom så fort, så nu gör vi det sista i trädgården denna fina höstdag.
    Ha en bra lördag.
    Kram Anette

    SvaraRadera