lördag 9 oktober 2010

Dagen efter

Idag så känner jag mig lite "mosig". Igår var det begravning. Och en lång dag.
Vi åkte ner till Göteborg tidigt på morgonen, och i bilen fanns även hunden. Han älskar ju att åka bil, och att lämna honom ensam en hel dag är inte att tänka på. Vi har en stor jeep med endast två säten och ett stort utrymme bak för honom. En egen kuppe alltså. Där kan han sitta och skälla på långtradare, och prata med hundar som han ser genom fönstren. En bonnhund som han, är ju speciellt förtjust i såna här små tufsiga vita saker, som hänger i folks snören i stan....

Begravningen o minnesstunden var vacker men jobbig, så det kändes skönt att komma iväg hemåt framåt middagen igen.

Vi tog en liten omväg och gick in på Kungsmässan. En "mall" som jag är förtjust i. Påminner mycket om en amerikansk mall. Som bonnmora så är man inte van med såna fina affärer.... Denna gång blev det en superäggskärare från Fiskars. Köpte den här på Kithchenstore . Kan även användas till grönsaker. Den har rakbladsvassa blad istället för tråd. Är hjärtinnerlig trött på äggskärare med tråd som bara går av eller slaknar. Ni vet säkert vad jag menar...
Och så blev det två slickepotter. Här ska bakas!

När vi kom hem så hade det redan börjat mörkna. Mysigt att komma hem till gården, där ytterbelysningen redan tänts. Energilampor givetvis, och timer. Vi bor mitt ute på landet, så några gatlyktor finns inte här.

Idag ska jag fortsätta på mitt halsband. Ni vet det där pärlhalsbandet som jag köpte på loppis för ett tag sen. Det ska bli ett i min "vanliga" design. Efter rengöring och tvättning så tas det isär och binds sedan ihop med nya silver-ringar. Vintage och nytt i ett. Kanske ska jag sätta på några berlocker. Har inte bestämt det ännu. Det är sällan jag har slutprodukten i huvudet. Bara en bit på vägen, och så byggs det på efter hand.
Ha en skön helg. Det tänker jag ha. Imorgon ska jag ta en tur genom en av våra stora hagar. Hästarna har betat klart där och det brukar vara bra att gå igenom staket o sånt efteråt. Nu ska ingen gå där förrän nästa år...

6 kommentarer:

  1. Vad tråkigt med begravning, man är så spänd innan.
    Vi har 2 sådana utbyggnader i övre hallen som skorstenspiperna går. Jag vet inte heller vad de kallas.
    Hela vårt hus var renoverat på 50-talet och sedan helt orört när vi köpte det, så under plast mattan i hallen var det ett fint gammalt golv med breda och smala plankor som vi ska måla i kanske lite grått så träplankorna lyser igenom.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. när det jobbiga är överståndet inträder den nya fasen, tomheten, nu gäller det att minnas allt glädjefullt.

    2 sådana där vita ulltuttar har jag, bor ju mellan stad och land. Mina hundar kan gå i band och vara lösa. Men inne i stan så vill jag nog koppla dem!

    SvaraRadera
  3. Hej
    Lycka till med bakandet!!
    Kram o ha en fin kväll.
    ninni

    SvaraRadera
  4. Ha nu en riktig skön helg och njut utav det fina vädret...kan behövas efter en tuff dag...begravningar gör mig så nedstämd, kramen

    SvaraRadera
  5. Livet går vidare....
    vilken fin dag det varit idag.
    Våran Signe (golden) brukar också vara med i bilen.Jag tror hon kunde bo där.Hon älskar bilen.
    Roligt med lite nytt till köket.En del saker har man ju som inte är i bästa form.Behöver byta ut ibland.

    Ha en fortsatt solhelg!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  6. Tack för dina alltid så söta kommentarer hos mig.
    Och som Margareta sa livet går vidare.
    Vilket jobb du gör med smyckena,du visar väl slutresultatet sen
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera