lördag 2 oktober 2010

Reflektioner och reflexer


En lite blåsig och halvmulen höstdag så är det lätt att man reflekterar över livet, döden och hela existensen.

Reflektioner och reflexer.

På nåt sätt så kan ens tankar ibland reflektera sig och blir dubbla och tredubbla. Oftast de negativa tankarna. Man undrar över meningen med livet, varför det är på ett visst sätt, just precis nu...

Det har ju varit en hel del för oss den senaste tiden. Man undrar lite...
Vi blev väckta av telefonen mycket tidigt en morgon alldeles nyligen. Många tankar far genom huvudet.
En familjemedlem har varit med om en otäck älgolycka. Det gick bra, han behövde bara plåster på skrubbsår. Riktig änglavakt. Bilen hade han ägt i två veckor, den blev skrot. Älgen avled.

I såna här lägen får man fokusera på de positiva, försöka andas och hitta en liten vrå i livet där lugnet finns.

Bloggande hjälper faktiskt en hel del.
Jag har bakat en kaka. En med kanel. Doften känns lugnande. Jag plockar lite lavendel och binder en liten bukett. Ännu en doft som lugnar. Jag klappar min spinnande katt. Eller tar med hunden på en kort promenad. Han är fortfarande ostadig efter hjärnskakningen och vi misstänker att han kommer att förbli sån. Men vi har trevligt i de närmaste omgivningarna, när vi rotar bland löven och känner doften av jord och höst. Vi hälsar på hästarna som ser mätta och glada ut i sin stora hage.

Nu ska jag ta en bit kaka och en god kopp te. Earl Grey med socker och mjölk.
Jag delar systerligt med katt och hund, som också gillar kaka.

7 kommentarer:

  1. Gokväll!
    Visst är det tungt ibland.Verkligheten är ju alltid där.
    Änglavakt behövs dagligen.
    Ibland är det svårt att tom se dom där små glädjeämnena som ändå finns.
    Jag o Mia hade en så trevlig dag igår.Då kom man på lite avstånd från det det dagliga.
    Nu ska jag försöka sätta upp en lampa som köptes igår.Kanske får jag be om hjälp.Men det är ju roligt om man kan klara det själv.

    Hoppas du får en lugn och skön söndag!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Hej!!
    Visst är det tunga perioder vi går igenom...Vilken tur att det gick bra, älgar är stora djur....

    Styrkekramar till Dig!!

    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Jo så är det livet..tungt ibland. Kanske skall det vara så för att vi skall uppskatta mer när allt är bra. Komma ihåg att ta tillvara på varandra, visa kärlek, säga saker till varandra som man kanske bara annars tänker. För det är ju de små tingen i livet som är så dyrbara för att vi skall må bra. Bara det här att man stannar upp och tänker efter är ett sätt att reflektera och må bra.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Hej
    Nej jag tror inte det,dom är nog bara för fint.
    kram
    ninni

    SvaraRadera
  5. Godafton!
    Vilken otrolig tur er släkting hade! Älgar är inte att leka med..

    Jag tror minsann att det var pressglas även den stora skålen, annars har jag fått kristall för ynka 10 kr.. ;)

    Kram Evelina

    SvaraRadera
  6. Hej!

    Tunga dagar har vi alla ibland..
    Vilken tur att det gick bra.. Änglavakt är det inte alla som får...

    Stor kram till dig...

    Mia

    SvaraRadera
  7. Änglavakt är ett bra ord...............undrar vem som var ängeln?

    SvaraRadera