söndag 10 oktober 2010

Stängt för säsongen.


Nu är sommarhagen stängd. Sista inspektionen och vattenkar bärs iväg. Nu lämnar vi över till de vilda djuren och hoppas att dom inte förstör staketen för mycket...

Så här såg det ut på hemvägen uppe på åsen. Nästan hemma. Dimmigt, fuktigt och kyligt- riktigt höstväder, men ack så underbart.

Ser ni den gröna mossan nertill? För femton år sen så var det två små femåriga tjejer som hade picknick här. Då var grenen grå-vit och helt fri från mossa. De kallade grenen för "Fällan" och berättade långa, hemska historier om lejon och björnar som dom fångat under grenen...
Jag frågade om det inte var läskigt. Det var det inte, för dom hade hjälp av dom andra vilda djuren i skogen.... Tänk vilken fantasi de hade, de två små skogstrollen.

Oj vilka minnen som kom upp när jag travade runt där på åsen.
Nu ska jag leta reda på recept på Pigghaj. Karln i huset har äntligen fått sin havsfisketur.

TAC 2010
Totala tillåtna fiskmängden för fångst  (TAC)  2010 beslutas årsvis på EU-rådet för jordbruk och fiske vid möte i december. På våren följande år presenterar Fiskeriverket de kvoter som gäller för Östersjön och Västerhavet. Pigghaj (Squalus acanthias) får, vid fiske med handredskap, en fisk max 100 cm per fiskare fångas och behållas. Pigghajens huvudsakliga föda är makrill och sill.

9 kommentarer:

  1. Vilka fina bilder från naturen.Ser så rent ut där hästarna gått.Som städat.
    Tänk vad det ändrar sig i naturen.

    Ha en fin kväll!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Hösten har helt klart sin charm. Kan tänka mig att det är skönt att ha gjort bort begravningen, sånt tar ju på krafterna.

    Kram.

    SvaraRadera
  3. Använder inte heller kortet på nätet ...bara nu! Skumt är det...det som hände! Har ingen aning om det blir *** efter användning...och hur låser du kortet sen?
    Nä jag har inte märkt av roterade bilder på blogger!
    Ja kolla efter free apps....så roliga!
    Gillar min telefon...men inte helt lätt! Kan se bloggen nu i Safari men lite jobbigt att göra mer än så...lättare på datorn att jobba med den. Facebook fungerar lätt med telefonen....Tack för hjälpen med telefonen....bäst att kolla med banken alltså....
    kram Anne-Lee
    Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Pigghaj.. Låter nått det!
    Aldrig hört talas om.. Lycka till med sökandet på recept och tal sedan om hur det blev ; )

    Kram mia

    SvaraRadera
  5. VIlken vacker höstbild din översta bild var..så nu är sommarhagen stängd...just nu är det så vackert ute men snart kommer november...ser jag inte fram emot..inatt tror jag vi får frost, var väldans kallt nu när vi tog sista utekissen Otto och jag, ha en bra måndag, kram

    SvaraRadera
  6. Vi håller på att stänga igen trädgården, för nu är det minusgrader på nättern, så idag tog vi in alla känsliga växter.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  7. Underbara bilder från en härlig helg! Igår var jag ute och höstpysslade lite, men idag har det vart tv-rums renovering för hela slanten.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  8. Åh jag vill också ha en HAGE! Det är fuskigt!

    Jättefina bilder!

    SvaraRadera
  9. Vackra bilder och ja, nu är det höst. Hagen ser tom och ödslig ut men som sagt en ny vår kommer alltid.

    Härliga minnen för flickorna som nu är 20-år, ibland undrar man vart tiden tar vägen.

    KRAM Helena

    SvaraRadera