tisdag 5 oktober 2010

Träd...

Omplantering på gång.
När jag flyttade till Göteborg i början på 1970-talet, så var det ord som plötsligt fick ny betydelse.
"Vi" norrlänningar kallade krukväxter för krukväxter, göteborgarna sa träd. Eller "trrrräääd". Vi köper ett träd, sa dom när jag var på min första arbetsplats och man skulle köpa en 50-årspresent. Jag protesterade och sa att "det går väl inte, hon bor ju i lägenhet". Där bröt mina arbetskamrater ihop... och jag fick veta att ett träd menas krukväxt. Och att i Göteborg heter ett träd i skogen,,,, träd. Totalförvirring.

Idag hade man kanske menat att man planterade ett träd i regnskogen som gåva. Men på den tiden var ett träd ett träd i den svenska skogen, eller ett prydnadsträd i trädgården. Eller som i Göteborg, en krukväxt.
Min man är göteborgare. Han köper fortfarande träd och ställer i fönstren, medans jag köper krukväxter.

Jättepalmen som vi fick med på köpet när vi köpte en jättefikus. Palmen stod i en stor, rektangulär plastlåda med träunderrede. Den började läcka och en ny kruka var ett måste. Hade gärna sett en fin rektangulär plåtlåda, men det blev denna vita plastkruka över vintern. Så får vi se vad vi kan få fram till våren, då palmen flyttar ut till uterummet igen (om den överlever alltså).


Ett träd. Ek. Med uggleholk.

9 kommentarer:

  1. ha ha vad roligt. när jag flyttade till Stockholm bad vår söderkis till handbollstränare mig att ta smulan??? nu vet jag att han menade keps

    SvaraRadera
  2. Här har vi också träd på fönsterbrädan.ibland säger vi krukväxt.
    Det var ett stort träd du planterat om.Inte lätt att hantera kan jag tro.
    Men den sista bilden var ju ett ännu större träd eller "trä".
    Lite förvirrat kan det bli....

    Ha en skön kväll!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Kul med dialekter och man förstår inte att man själv pratar dialekt färrän man flyttar till en annan del av Sverige.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Kul med olika dialekter. Själv har jag trän i fönstren...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  5. Ha,ha,ha jag sätter träd i fönstret, men å andra sidan jag är göteborgare, bor i norligaste halland så nära Göteborg man kan komma, vid gränsen mellan halland och västra götaland. Här har vi träd i fönstren också!
    Kul inlägg och tack för dina trevliga inlägg.....kram

    SvaraRadera
  6. Hejsan.

    Härligt med dialekter!

    Jag säger som Skogslyckans Pia, "trän".

    Ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  7. Ha haa... Nja, jag säger nog med krukväxt/er.. Nä, träd står ute..

    Vilken fin ek du tagit bild på! Står den i er TRÄDgård ? , )

    Har du klippt dig? Vad kul att förnya sig så! Måste kännas bra..
    Jag har ändrat hårfärg hit och dit ett par år.. Men har nu blivit vuxen och lovat mig själv att inte göra det nått mer.. hmmm...
    Du är särkert jättesnygg nu!!

    Trevlig kväll!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  8. Där ser man vad ord kan betyda..:0) och vilken vacker palm, hoppas ni klarar den, kramen

    SvaraRadera
  9. *ASG* Vad de ska krångla till det!

    Fast jag önskar att mina kollegor köpte "träd" åt mig i present när jag fyllde istället för små puttenuttiga krukväxter som jag aldrig lyckas hålla vid liv. Det känns liksom som en dålig gest att mörda saker man får i present. Växterna ute är lite mer lätthanteröiga på något sätt, där regnar det åtminstone ibland.

    SvaraRadera