tisdag 16 november 2010

En kista full av guld...

... är det inte, men väl en träkista full med ärvda spetsar och broderade band. Från både min mors och min fars sida. Och kanske lite från mig själv...

Handvirkade, knypplade. Maskingjorda. Färgade i olika färger. Broderade och tryckta band. Men det finns alltid nåt litet som går att använda, om man letar efter spets eller band.
Träkistan är mycket gammal. Vet inte varifrån den kommit eller vad den använts till.

En av banden sitter på en pappersbit som är märkt Ellen Margareta. Min farmor. Det är lite därifrån mitt namn kommer... elsa marianne och att min mor älskade balett och hade ballerinan Elsa-Marianne von Rosen som idol. Därför släpade hon även iväg mig till balettskolan när jag var liten... av de kunskaperna finns inget kvar, utom en viss förkärlek för vissa klassiska stycken på piano.






11 kommentarer:

  1. Att äga så mycket som så många kvinnor ägnat så många timmar åt.

    SvaraRadera
  2. Så roligt att ha allt samlat.Därtill i en fin gammal kista.
    Det är ju något speciellt med det som förfäderna tillverkat.
    Roligt att få veta att du är en före detta balettdansös.Det kan jag inte kalla mig.

    Du får ha det så bra!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  3. Underbart, vad roligt att ha så mycket härliga spetsar och med egen historia dessutom.
    Tack för infon om vävskeden (jag gick faktiskt en vävkurs för över 20-år sen men minnet...)
    Kul också med historien bakom dessa fina saker.
    Sköt om dig
    Kramar
    Annelie

    SvaraRadera
  4. Hej raring..

    Vad du är goe med kommentarer...
    Du gör mig såå glad!!

    Spetsar är så fint att ha.. jag sålde dock av mina på loppisen. Dom var poppis.. Men du, vilken låda du hade! wow.. och balett! ännu mer wow!!!

    Kram på dig!

    Mia

    SvaraRadera
  5. Nog är det en riktig skattkista du har med så mkt fint, så härligt att få förvalta detta fina, kram

    SvaraRadera
  6. Oj vilken skattkista! Som säkert också väcker minnen från förr. Ser inte hur djup din kista är, men det lilla jag ser liknar ett reseskrin?? Nu skall jag krypa i säng, ha en fin onsdag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Men oj va underbart med en hel kista full av spetsar,kistan var fin den också.
    kram o ha en fin dag.
    ninni

    SvaraRadera
  8. Hej
    Vilken skattkista! En sån skulle jag önska mig. Antecknar mig som följare till din fina blogg!
    Hälsar Barbro

    SvaraRadera
  9. Hejsan.

    Verkligen en riktig skattkista!

    Så vet du var det kommer ifrån också, mycket fint.

    Jasså, balett ägnar du dig inte åt längre....måste ha varit väldigt skoj.

    Ha det bra,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  10. Haha.. ja se där ja.. en baletthoppa kanske är melodin ..hihi.. Vilken kistskatt du har.. wow den är värdefull.. och jag älskar spetsar hade jag den kistan så bleve det djupdykning ... din histora runt ditt namn var kul sånt där är något jag gillar att saker och ting samt bakom människan ..att det finns så många spännande historier.. såg förresten att du kikar in till husmorsskolan.. henne fann jag idag.. när hon var på radion och berättade om sina kommande julpyssel .. och så visade det sej att hennes barn har vi på vårt dagis och hennes hus går jag förbi om inte varje dag så åtminstone några gånger i veckan..ett häftigt hus måste jag säga.. nää nu blir det till att fixa färdigt de sista sakerna innan julmarknaden i helgen.. kram Pia

    SvaraRadera
  11. Oj ja det där var verkligen en skatt. Skulle vara vilka som än gjort dem, men när det är dina förfäder gjort måste ju vara extra betdelsefullt!
    Länkade mig hit från husmorsskolan. Gillar verkligen din blogg!
    /Jenny

    SvaraRadera