måndag 1 november 2010

Linne...

Linne, broderat, hemvävt, så vacker.
Var på Antikmässa i Borås i helgen. Mest var jag på jakt efter linne. Märkt helst. Det fanns en hel del, men ändå inget som tilltalade mig.
Hittade de där underbara franska säckarna, men tyvärr inte i min prisklass. Nåt att drömma om.


Soffan fastnade jag för. Sen när jag kom hem o visade bilden för maken så sa han " du sitter i en likadan omålad" och det gjorde jag. Men min soffa har öppningsbart lock och förvaring under. Och inte lika svängt bakstycke. Så till sommaren blir den nog vit... Vad butiken/utställaren heter? Glömde kolla..
De hade en massa intressanta ting där, bla a snygga lampor och fina ripsmattor.
Det som jag verkligen fastnade för, hittade jag på en loppis hemmavid.

En handvävd handduk, märkt. Ganska ojämnt vävt, mycket charmigt och guld värd. Betalade 20 kr.


Vad som fascinerar mig är, att de två initialerna är så olika. "E" är så arbetat, och så kommer"J" i all enkelthet. Är den inter riktigt färdigställd? Eller ska det vara så? Vilka tankar dom väcker hos mig, de här "anomalierna" eller ofärdiga och annorlunda broderier som jag är så förtjust i.

Några udda servetter fick också följa med hem. Snart måste jag ta mig i kragen och samla ihop alla mina olika. Kanske finns där fler av samma... Två av de här finns i alla fall. Med en vacker initial på ena hörnet.
Tyvärr så är servetterna lite söndermanglade, så att lite av monogrammen saknas. Och lite hål här och där har lagats försiktigt. Vilken skatt det är med de här gamla linneservetterna.
Om jag använder tygservetter vid middagar? Nepp. Borde...

9 kommentarer:

  1. Hejsan.

    Vi hann tyvärr inte med att besöka mässan, annars är det alltid skoj att kika runt.

    Lustigt med de broderade initialerna, så olika....

    Härligt med gammalt linne.

    Ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  2. Hello!
    Sure enjoying the translator! Love the pics and your finds. I hope you try forcing the paperwhites or any bulb - hyacinth are lovely too!
    Hope you have a terrific day,
    Kathy

    SvaraRadera
  3. Fin soffa och andra ting.Ibland är det ju så som du beskriver att man har något nästan likadant hemma,men kanske i en annan färg.Din soffa är ju bättre då med förvaring under locket.
    Handduken så charmig.Jag gillar också det där grova linnet.Monogram är ju så fint.

    En skön kväll önskar jag dig!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  4. Hej
    Men va roligt att du berättade om att du jobbat på Tempo i valbo,det finns en affär i valbo även nu som heter Tempo.
    fins servetter du har hittat.
    kram o ha det gott.
    ninni

    SvaraRadera
  5. Vilket underbart konstaterande av din man :O)...om soffan alltså.
    Kram

    SvaraRadera
  6. VIlken härlig mässa, och spännande med de olika initialerna, visst är det fint med gammalt linne, ha en skön kväll, kram

    SvaraRadera
  7. Kul med mässa!!!

    Ha det gott;o)
    Kram Malin

    SvaraRadera
  8. Men du måste ju använda servetterna!! En sån vacker handduk du hittat. tror inte det är samma som broderat bokstäverna. Den sista har utav någon anledning kommit till efteråt..tror jag. Jag hann inte åka till antikmässan denna gång...
    Kram Pia

    SvaraRadera
  9. Hej! Det var mycket fint på den mässan och jag log åt makens kommentar om soffan! Ja, visst är det fint med linne servetter men här används de inte heller, vi får väl ta fram och beundra dem ibland:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera