söndag 14 november 2010

Man tager vad man haver...

... och så lite loppis.
Den vanliga lördagsturen på stadens loppisar resulterade i en stor veckad form. Stor och stor, det är en stor liten kakform, om ni förstår vad jag menar...
Jag rotade lite i ett skåp och hittade några torkade granatäpplen och lichies. De fick bo i formen tillsammans med lite torkad mossa. Och så gick jag upp i backen under hasselsnåret och skördade lite vintergröna.
Det som blev över satte jag i en liten kristallskål på fot.




Och så hittade jag en Höganässkål i gult för en spottstyver. Det är den som syns bakom vintergrönan.


Vi har en viss svaghet för Höganäs. Club-muggar och Collection kaffemuggar och större temuggar med svart träfat. Tallrikar, skålar och fat. Runda och trekantiga. De har vi i alla möjliga färger. Har även några bruna kvar från 1970-talet. Och några rejält stora gamla krus.

Nu har Höganäs kommit med en helt ny serie i blank keramik. Den röda och rosa är verkligen jättesnygg.



Slask och snö. Vad är detta? Björnspår? Nej bara hunden...

14 kommentarer:

  1. Åh fusk...jag har inte varit på en enda loppis i helgen1

    Vi har höganäs collection-muggar som kaffemuggar här hemma. Det är så praktiskt att kunna blanda färger fär då blir det inte omaka när ja kraschar någon (obs när, inte om).

    SvaraRadera
  2. Härligt med vintergröna som vi kan ta in i stort sett hela vintern bara vi får tag på den under snön.
    Läckert med den o torkad frukt i ditt fina loppade kakmått.
    Hoppas nu du får en bra vecka
    Kramar
    Annelie

    SvaraRadera
  3. Tack för alla dina inlägg, vi har varit i Skåne och hjälpt min dotter att tapetsera och måla i helgen. Det är så kul med loppis. Till helgen som kommer måste jag ta en loppisdag.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Gokväll!
    Vintergröna är en tacksam växt. Blev ju jättefint i kakformen med de torkade frukterna och grönskan.Nästan vårfärger.
    Höganäs nya muggar och kanna har jag också tittat på.Snyggt.

    Ha en god natt och fin morgondag!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  5. Jag tittar in och önskar dig en bra Måndag och hoppas att det inte regnar på dig, för det gör det här.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  6. Hej o tack för gullig kommentar i min blogg! Har blivit följare av din också o ser att den kommer att bjuda på massor av inspiration!
    Hälsningar
    Barbro

    SvaraRadera
  7. Solen höll sig borta härifrån. Mina två promenader skedde under dugg och regn.

    SvaraRadera
  8. Här fyndas det vackra ting ser jag, hoppas helgen varit bra, här har det varit en härlig marknadshelg, är så glad över att det blevså lyckat, kramen

    SvaraRadera
  9. Terrific finds at the flea market! I love your use of the dried fruits, plant and bowl! There's a change coming here - the unusual warm Indian summer may be behind us now. Hope you have a warm and beautiful day,
    Kathy

    SvaraRadera
  10. Jag lutar starkt mot att göra en anmälan. har på den tid som gått inte fått fråga något, min läkare anser det inte nödvändigt utan att veta varför jag vill ha ett samtal. Visst, det låter som ett skämt.

    SvaraRadera
  11. Jag kan inte öppna vilken dörr som helst och fotografera. hihi
    Vilken underbar vacker dag det är idag och jag är ledig. Skönt!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  12. Vad fina saker du hittade, fint med den veckade formen. Höganäs krukor och muggar gillar jag också, roligt dom kommit med en ny kollektion!

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  13. Hej
    Så fint det blev med frukter i den fina skålen eller formen kankse man säger.
    kram o ha en fin dag.
    ninni

    SvaraRadera