fredag 12 november 2010

Varmt och vackert

Mitt gamla lapptäcke, sk Log-cabin. Mönstret görs så, att man syr på remsor runt en liten fyrkant, vanligvis röd, som ska föreställa husets härd. Dvs spisen och den brinnande veden. Den lyser upp ena halvan av fyrkanten, dvs huset. Man använder sig av mörka och ljusa remsor och delar fyrkanten diagonalt. Ena halvan ljus och andra mörk. Då får man det speciella utseendet på täcket. Eller Quilt som det också kallas.
Och fyrkanten liknas vid ett stockhus (log cabin=stockhus).

Mitt täcke är fyllt med vadd och baksidan av rosa småblommig bomull. Täcket är handstickat. Dvs man har kviltat genom att sy igenom täcket med små små stygn för att hålla vadden på plats.


Daterat till början av 1900-talet av Anette Granlund på Antikrundan. Antagligen tillverkat i Småland.

Lite småskador så som rispat siden (grönt) och slitet i kanten på fodret. De här log-cabintäckena var oftast "man-tager-vad-man-haver" och syddes snabbt ihop. Därför var man inte så där jättenoga med raka linjer och sånt petigt. Det är bitar av varierande material. Från tunn fin siden, blommig, rutig och randig bomull till det hårdaste svarta vadmal. Jag har själv provat att sy några fyrkanter i samma teknik, och det är väldigt roligt och går mycket snabbt.

Nu sitter det på väggen i mitt arbetsrum. Jag har försiktigt sytt på ett band på baksidan och trätt upp på en gardinstång. Snett och vindt men mycket älskat.


8 kommentarer:

  1. Den är "gudomlig" otroligt arbete.....vilket fynd!!

    SvaraRadera
  2. Det vackraste lapptäcket jag sett på länge! Jag älskar dessa gamla slitna fina täcken! Förstår att du gillar det och hängt upp det på väggen, skulle jag också gjort om jag haft något!

    SvaraRadera
  3. Vad säger man? Vackert. Väldigt vackert.

    SvaraRadera
  4. Hejsan.

    Mycket vackert!

    Så roligt att veta så mycket om ditt täcke, förstår att du är fäst vid det.

    Ha en fin helg,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  5. Vilket otroligt vackert täcke, vilken lycka att få äga en sådan dyrgrip, ha en skön helg, kramen

    SvaraRadera
  6. Helt rätt och jättevackert1

    SvaraRadera
  7. Vilket fint täcke på väggen.Det talar ju sitt eget språk.
    Tänk vilket arbete!

    Ha en bra helg!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  8. Ett lapptäcke står överst på min "vill ha" lista och har gort i flera år. Men förr eller senare dyker det väl upp något, det gäller att ha tålamod bara.

    Men lite avundsjuk får jag väl vara?

    SvaraRadera