söndag 12 december 2010

Arton grader... kallt.

Arton grader kallt. Solen sken hela dagen, alla de timmar som den är uppe nuförtiden. Om två veckor är julen över, nästan i alla fall, och vad gäller soluppgång och nedgång så har det vänt. Det tackar vi för.
En kort promenad under dagen resulterade i dessa bilder....

fd bykstuga, fd gäststuga, nu förråd...

gaveln på lagårn

den stora eken på åsen
Visst är det roligt att vi har snö. Visst är det ljust och fint. Och det blir inte smutsigt inne efter tassar. Visst är det roligt att det närmar sig jul.

Men det är snart VÅR igen. Vi ska bara hänga i några månader till med kyla, mörker och en sjuhelsikes massa snö. Typ fyra eländiga månader till. Det är väl inte så farligt. Seså, bryt inte ihop nu.

Ha en trevlig fortsättning på Tredje Advent

5 kommentarer:

  1. Nääää, ska försöka låta bli, ikväll har vi -13 och just nu är den 21/12 milstolpen då vänder det och går mot ljuate tider..har planerat inne lite roliga saker i januari, Stockholm på mässa ett par dagar och Oslo 4 dagar och sista veckan i febr Spanien och så kommer jag hem när mars börjar..det låter väl bra, överlevnadsstrategi, vi som gillar snö och kyla....-) kramen

    SvaraRadera
  2. haha.. nää då inte ska vi dää..hihi.. men visst.. 18 grader KALLT är ändå liiite väl fem grader kallt tycker jag är alldeles ypperligt lagomt.. om jag finge bestämma.. När det är så akllt som vi har nu.. här är det runt 18 till 22 grader då blir inga promenader gjorda för min del.. och Selmas promenader blir lite siså där med.. lite kallt om nytrimmad mage:) fina bilder du tagit.. vi har inte så mycket snö men det räcker. Ja nu har vi bakat lite peppisar idag.. och i morn blir det lucis för minste killen vår.. jag har ju turen att jobba på hans förskola och vi har fyra avd.. varav jag jobbar på två... och killen min den lille han går på en av de två andra.. och DÄR ska det alltså firas lucia i morn bitti.. det börjar halv åtta och jag börjar halv åtta.. bra tajmat va.. då smyger jag in i dunklet och titar på tåget:).. med alla de söta luciorna och gulliga peppisarna och mysiga tomtarna.. Nu är det inte säkert att min lille kille vill ha sin mysiga tomtemössa i morn:).. man vet aldig säkert med de där små:) Min store lille kille hade sitt lussefirande i fredag.. men då kunde inte jag vara med.. men som tur är stack farfar iväg och tittade för oss båda två.. 18 mil tur och retur..men vad gör man inte för sina barnbarn... hihi.. ha de gött..kram..Pia

    SvaraRadera
  3. Fina bilder!
    Förut tänkta jag att det var ett halvt år med dåligt väder, sen blev jag lite äldre, då minskade jag ner det 3-4 månader med dåligt väder.
    Nu tycker jag t.o.m om vintern och alla årstider.
    Kram från
    Positiva Arne nej Anette

    SvaraRadera
  4. Hej!
    -18 är för kallt!!!
    Jag tycker man blir stel och seg...
    men man kan ju inte göra något åt detta väder.Men som sagt,snart vänder det vad gäller ljuset iallafall.
    Och efter vinter kommer vår......

    Ha det så gott det går i kylan!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  5. Ja ni har då verkligen snö. Som tur var har vi inte lika mycket. Men man vet inte vad som väntar, det skulle ju bli den värsta vintern på 1000 år säger de som vet.Hoppas du mår bättre snart så du får julpynta lite och inte bara bära ved!
    //Jenny

    SvaraRadera