onsdag 8 december 2010

För mycket...

...att göra. För mycket snö. För mycket kyla. För mycket otur/tur?

Snön verkar vara en "neverendingstory" på min blogg. Den tar mycket tid och kraft från annat. Bloggläsning och bloggskrivning till exempel. Förlåt om jag inte hinner kika in till er andra.

Hinner inte julpynta nåt nämnvärt. Hinner inte städa så som jag skulle vilja.

Allt man gör utomhus blir mycket jobbigare och tar längre tid. Kanske beror det på att vi bor på landet, har ganska gott om plats utomhus och flera byggnader. Visserligen har vi traktor och våra söta Irusar, men det är ändå en del som måste handskottas. Man skottar och flyttar bort snö framför dörrar. Man skottar fram bilar. Man skottar och sandar för att bilarna ska kunna köra (och speciellt när de drar ett lass med nästan två ton trailer och hö...). Sen bär man ved för att värma sina värkande muskler...

Gnällig? Jag? Ja kanske liiiite. T o m min granne, som brukar vara lyrisk när vinter kommer och hon kan spänna på sig skidorna, såg allmänt trött ut igår.

En liten tur i oturen kan man säga, har drabbat oss. Vår TV gick sönder, går ej att laga och vi får alla pengar tillbaks (förlängd garanti) och kan nu köpa en ännu större TV... Nu har jag mätt väggen där TVn ska sitta så det får bli så...Återkommer när jag vet vad det blev. Tekniknörd? Jag? Jajamän.

Jag har i alla fall tagit lite kraft och fotograferat lite.


Somliga sitter gärna inne så mycket som möjligt

Gardin?

Visst är snön märklig? Hur kan den bara hålla ihop så?
Istället för att ramla av när det blir för mycket, så väller den ner...

Ser ni hästarna uppe på åsen? De har gått nära en kilometer med snö upp till magen för att komma upp hit. Här är det inte så mycket snö, så de kan gräva fram lite att knapra på. Bilden är tagen från bilen efter stora vägen. Snön går upp över staketen...

Igår kväll tog jag en bild på min ljuskrona, som jag faktiskt är nöjd med... speciellt när det är mörkt i köket,

13 kommentarer:

  1. Hej Fattar precis hur du har det! Hemskt är bara förnamnet på detta snöande! Vi verkar också bo ungefär likadant, skillnaden att jag slipper köra trailer, har inga hästar kvar. Fast nu då man tittar ut o solen skiner så medger jag motvilligt att det är vackert. Fast för mycket för tidigt.
    Barbro

    SvaraRadera
  2. Hejsan.

    Usch så besvärligt du måste ha det.

    Jag bor i stan, men känner också att snön får mig ur balans.
    Skottning flera gånger om dagen, bilen ska fram och sedan kommer man inte ut på gatan för där har snöplogen kört upp en stor snövall.

    Nä, längtar till våren!

    Ha det gott (trots all snö )
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  3. Det var iallafall härliga vinterbilder. Stackars lilla kisse som längtar till våren han också.
    En av sakerna som kan vara lite jobbig med snön är att det är så synd om alla djur i skogen älgarna och rådjuren närmare sig tätorten för att få mat.
    Men min man säger det här är naturligt och de starkaste överlever, men jag har svårt att förlika mig med det och alla katter som inte har ett hem.
    Förr innan jul tyckte jag synd om alla fattiga nu är det djuren jag tänker på ;-)
    Kram Anette

    SvaraRadera
  4. Förstår att du blir lite trött på snön!
    Hoppas att du hittade något kul i "storstan" iallafall:-)
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  5. Förstår att du blir trött på detta eviga snöande och skottande! Själv har jag problem med bilen som inte vill starta, det börjar bra inför julen, hehe!

    Fin bild på din ljuskrona i köket, värme och mys behöver vi mera av:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  6. Vilken liten sötnos du har sitter där i fönstret,jag har också en som gjärna sitter i fönstret om dagarna,jätte fina bilder du har tagit.
    kram
    ninni

    SvaraRadera
  7. Jag måste säga att jag är otroligt imponerad av Ert skottande, vilken prestation.
    Så fina bilder...............kul att höra från dig, och du ingen prestationsångest det lönar sig inte!!
    Ha en skön vecka och snart är det helt, men det har väl inte ni!!
    Njut ändå!!!!!!

    SvaraRadera
  8. Här en gnällspik till..skriver mkt om snöeländet, tycker som du ..skotta, förflytta snö, elda, frysa..vill ha VÅR nu!
    Men de lär nog dröja ..hoppas du haft en bra dag i a f, kramen och du ljuskronan så fin

    SvaraRadera
  9. Ljuskronan är fantastisk och katten i fönstret ljuvlig.
    Och snön ja du, den är inte rolig alldeles för mycket för tidigt.
    Och vi behöver ju bara skotta framför dörrar o garage och inte som du sköta om djur.
    Men vackra bilder av snön har du tagit.
    Ha det bra
    kram
    Annelie

    SvaraRadera
  10. Jag tänker på dig och ditt skottande.Förstår att det värker..
    Hoppas du får lite vederkvickelse när din nya stora TV är på plats.
    Fin bild på kisse.man skulle kanske vara katt?
    Snön bildar ju också konstverk...
    Gläd dig åt den fina ljuskronan.

    hoppas torsdagen blir bra!
    Kram margareta

    SvaraRadera
  11. Förstår att du är sliten i kroppen, och idag snöar det för fullt igen!
    Jag har inte heller nån bloggtid nu, har ju reportaget på måndag. Men stal mig lite mystid här på morgonen för att finna inspiration.
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  12. Men du det blir fina bilder ? jag har känt mig trött på snön också, tyckte att förra årets dos räckte. Då fotade jag massor, för jag tänkte detta får man väl aldrig uppleva igen ?! Men i år har jag knappt haft lust. Men nu ska jag ta med mig kameran och gå ut och föreveiga vinterlandskapet !

    SvaraRadera