torsdag 16 december 2010

Internet...beroendeframkallande?

Internet har vi ju alla, vi som bloggar (om man inte är så smart att man använder allmänna datorer eller på jobbet...)
Vi har strul-
vår ISP, dvs internetleverantör, är ett lokalt elbolag som åtagit sig att ge internet till oss bönder via fiber som i telestationer sedan fördelas till sk ADSL.
Vi har högsta hastigheten. 24 MB,
Ibland
För nåt år sen hade jag i princip samtal varje vecka med supporten att det "gick ner" varje dag kl 17, vardag som helg, midsommar, nyår... jämt. Man fick starta om modemet hela tiden....ibland gick det inte att komma ut på ledningen alls efter det. Det är bara vi som har detta problem, inga grannar, så jag kan förstå förklaringarna i viss mån.
Deras svar:
1. Fel på vår dator (vi hade en dator kopplad direkt till modemet och en router som försörjde två bärbara... alla slutade funka e kl 17)
2. Fel på modemet (provade tre stycken, samma fel)
3. Fel på jacket. Ska vara första jacket. Ja vi har första jacket, även efter kl 17.
4. Fel på ... (här kan man översätta Sk-t bakom ratten)
5. Fel på routern (provade tre olika routrar... fortfarande fel efter kl 17)
6. Maskiner i omgivningen som påverkar. T ex dimmer till belysning. Telefoner. Dvd. Alla påverkar alltså att internet slutar funka kl 17?
7. Grannar som startar mjölkmaskiner eller annat kl 17...? hmmmm. Inga.
8. Fel på ledningar till huset. Ja kanske det. Men efter kl 17? Är ledningarna tidsinställda?

Här kan den observante se att det inte på nåt sätt finns fel på leverantörens programvara, kopplingar, osv.

Efter mitt idoga telefonerande och vidarebefodran av testresultat (jo jag testar hastigheten vid vissa tidpunkter med ett program) så är jag inte längre min ISPs favoritkund. Blir ganska dåligt bemött. Men vill inte byta. De är de enda som kan erbjuda hastighet att tala om. Telia kan erbjuda 1/4 MB typ...
Till slut.... så skriker jag nästan: men byt port för h-e.
Då blir supporten så för-b så han åker ut till telestation och ska kolla.
Efter det så funkar Internet 100 % hela tiden. Sitter med spänning vid kl 17 och vet ni vad? Inget händer. Svisch, vi har 24 MB fullt blås hela tiden. Applåder hörs över nejden....

Tills nu.
Nu är jag där igen. Ringer supporten. Internet svajar hela tiden.
Grannarna upplever det också.
Svar:
1.Kopparledningarna till ert hus...(men grannarna då? dom har egna ledningar...)
här orkar jag inte längre diskutera. Säger bara, felanmäl och kolla vad som händer, tack och hej.

Därför är jag dålig på att göra nya inlägg. Kan inte ladda upp bilder ibland. Kan inte skriva kommentarer för dom försvinner. Det är så synd om mig.

Som en liten fotnot.
Jag är utbildad nätverkstekniker, har jobbat som lärare i nätverksteknik, men det är ett tag sen nu så man är lite ringrostig med nya teknikerna. Men en sak vet jag i alla fall. Det är OFTAST fel på maskiner och kablar, sällan på folk. Datorer är bara dumma burkar som behandlar vår info, och ju mer sk-t vi lägger in, och ju mer ställen vi hälsar på via internet, desto mer skräp får vi in.
Och så till sist. Hur ofta rensar ni er historik? Går allt långsamt? Kanske beror det på att alla sidor och bilder ni kikat på senaste 20 dagarna ligger kvar i er dator. (om man inte ändrat de förinställda värdena förstås) Och det är där som datorn går och kikar för att se om det finns en aktuell version av den sida som ni ska kika på...innan den visar den för er. Minsta motståndets lag alltså. Så kort väg som möjligt.
Ni ser, det är bara en dum burk, som inget kan själv...hi hi

Nu ska vi se om jag kan lägga in en bild. Från då det var så herrans kallt. På vår farstubro...

So far, so good. Men nu vet ni varför jag är lite gnällig ibland. Det kan hända att jag fått skrivit om mina kommentarer hos er ett antal gånger och är livrädd att jag ska spamma er...förlåt i så fall. Jag skyller på datorn...

9 kommentarer:

  1. Ja men din stackare, förstår din frustration, ja man blir lite avhängig..ler. Och så retar jag dig med mina snöflingor, och jag som tycker det är så vackert....Efter nyår slipper du dem.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Taka f-n för att man blir gnällig när man blir bemött på detta sättet, skule bli galen, jag som har pc:n till mitt arbetsredskap, snö och nätstrul, inget kul, men vi tar ju sikte på våren..eller hur..:-)nästa vecka vänder det ju..kramen

    SvaraRadera
  3. All teknik ska fungera alltid......
    Annars blir man frustrerad
    Men ibland vill det sig inte och du verkar ju ha fått mycket av den varan.
    Och så all snö.... och kyla....
    Men snart ljusnar det.....hoppas jag.

    ha en god kväll!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  4. Fakturera avbrotten, jag lovar de betalar!!!!!
    Det finns en taxa för detta....

    SvaraRadera
  5. ojojojoj.. stackars dej.. och jag som inte förstår något av sånt där ..allt vad du nu skrev om:).. tur man har en dataingengör till son.. visserligen icke hemmaboende men fjärrhjälpen funkar ibland den med.. nu har det inte varit så mycket krångel för min del på ett tag.. och hoppas innerligt att det inte blir det heller.. och får hoppas att DU får ordning på dumburken och dess supporter.. snö på bloggen hade jag förra året.. men iår går det inte att få till!! och inte förstår jag varför heller...
    ha de gött..kram..Pia

    SvaraRadera
  6. Hejsan, jag förstå din frustration över inte fungerande teknik.
    Här hos oss måste vi starta om routern nästan varje dag - så frustrerande när man är mitt uppe i nåt och måste starta om från början igen.
    Så vackra vinterbilder du visar.
    Ha nu en fin helg
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera
  7. Å fy fasen! Jag hade fått hjärnblödning så arg hade jag blivit av detta tjatande! Men du verkar inte glad du heller. Tur att du kan så mycket i ämnet så du inte låter dem slå i dig vilka duster som helst.
    På dem bara!!

    SvaraRadera
  8. Det är väldigt frustrerande när datorn inte fungerar eller är seg.
    Vi har mer snö att vänta, men efter snö kommer tö.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  9. Tycker synd om dig...alla telefon samtal till supporten ju kan ta knäcken av en!!

    Tur att du är utbildad nätverkstekniker...för du vet vad du pratar om men de på andra sidan luren verkar ju fatta noll:)

    Jag rensar historiken när datan är seg...är det något mer man ska göra...snälla tala om!

    Kan tala om att dottern har trådlöst men jag sitter med en lång sladd till datorn. Sladden har jag lindat in med spets och försökt dölja under lister!! Du kan inte ana hur jag försökt få den här f-b datorn att koppla till routern...men nu har jag gett upp, får väl vara glad att datorn fungerar, hihi!!

    Styrke dator kram

    Helena

    SvaraRadera