måndag 13 december 2010

Kallast igen...

Igår hade vi kallast i Götaland. Vi har alltså förlorat spelet "Vem bor kallast i landet?".
Nu får vi gratulera nån annan stackars by som fryser.
Idag är Lucia, och det märks inte så mycket här ute på landet. Det var förr, när barnen var små, som huset fylldes av vita, nystrukna linnen, batteriljus, luciakronor (jo alla hade kronor) och röda band. Och givetvis pepparkakor och saffransbröd.

Idag fick jag en sovmorgon. Ni vet en sån där när man sovit supergott hela natten, vaknar av att det doftar kaffe och alla morgongöromål redan är färdiga. Alla djur har fått mat, och nu sätter man sig vid dukat bord och äter en köttbullemacka. Veden sprakar. Katten snarkar och internet funkar. Livet är underbart-sån tur jag har.

Visst är det vackert. Och om man låtsas riktigt mycket så kan man tro att detta är en vacker sommardag... Egentligen skulle jag kolla om det gick att fotografera månen med min iPhone... och den lilla ljusa fläcken nånstans i mitten över trädtopparna är en liten mån-bit.

Om jag vänder mig om och riktar kameran mot ett annat väderstreck så ser det istället ut så här....

 Önskan till tomten: Jag önskar att få gå och sätta mig i mitt uterum. Det ska vara varmt, gräs på marken och blad på träden, och solen ska skina jättemycket. Jag ska dricka vitt vin med is (jag vill inte hämta den ute...) och lyssna på gamla vinylskivor. Det vill jag ha i julklapp. Kan jag få det? Jag har ju varit snäll hela året.

17 kommentarer:

  1. HiHi jag har också varit snäll det är alla de andra som har varit dumma. Skämt å sido. Det var riktigt kallt ute i går kväll. I morse nyvaken tyckte jag att det stod -25 grader på termometern, men min man sa att det endast var -10 grader när han åkte till jobbet.
    Ha en bra dag och efter snö kommer tö.
    kram Anette

    SvaraRadera
  2. Min vän du måste skapa denna bild själv.
    Jag föreslår ett collage till dig!!
    Ler, det var en kul julklapp!! Kanske tjuvar den till Fb men i en annan tappning!!!
    Trevlig Lucia.....

    SvaraRadera
  3. Hejsan.

    Tack för ett fint inlägg!
    Så nöjd och belåten du är, roligt att läsa.

    Kallt är det och mycket snö har vi, men...vi får hänga med ändå.

    Ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  4. Din önskan låter helt ljuvlig... Jag tror jag kopierar den till min önskelista.. ;)Må så gott! Kram på dig!
    Evelina

    SvaraRadera
  5. Tror tomten lyssnar på dig, vem skulle inte vilja gå igenom alla sina vinyl LP... nog saknar man tindrande baranaögon,fick nöja med TV:n i morse, medn får besök ikväll utav en go bloggvän som stannar över natt, så vi få glögga ihop..

    ha en fin kväll, bara -7 ikväll, rena värmeböljan..:-) kramen

    SvaraRadera
  6. Nja, vi hade väl inte räknat med att veden skulle räcka till t v å hushåll kanske. Fast det är klart, vi kan göra ett byte:
    Om ni får lite ved av oss, så kanske jag kan komma till dig och få en sån där sovmorgon som du hade idag. Känns som det var riktigt länge sedan;-)
    Ha en skön luciakväll,
    kram Maria

    SvaraRadera
  7. Jag vågar inte släppa fram denna längtan, det är alldeles för tidigt, så skulle jag inte stå ut alla månader med kyla som är kvar. Istället låtsas jag gilla läget och tycka att det är underbart vackert !

    SvaraRadera
  8. Hoppas du får din julklapp, på ett eller annat sätt. Sol är det åtminstone idag.

    SvaraRadera
  9. Ha, ha, nej det låter ju tokigt att jag skulle få låna din gubbe:-)
    Tänkte mest att om jag sover borta så måste ju någon annan sköta morgonsysslorna här hemma. Det brukar det vara jag som gör för det mesta.
    Såg jag inte en översnöad fd gäststuga på en av dina bilder:-)??
    kram

    SvaraRadera
  10. Hoppas att du hittade allt på önskelistan.
    Ha det bra i kylan, nu har vi riktigt kallt inne, det har slukats pellets, men mer påfyllning pågår just nu.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Ha ha ja du kan ju alltid drömma...:)
    Och visst har jag lämnat tillbaka tråget idag direkt efter jag fotat det, men det satt långt inne...ler. Låter som om du haft en riktig mysmorgon, så skulle man ha det jämt. Nej förresten då hade man inte uppskattat det lika mycket.
    Kramar Pia

    SvaraRadera
  12. Vi måste också lägga parkett över 2av våra golv pga golvdrag.
    Ha en bra dag!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  13. Vilka vackra bilder. Men hua så kallt det är.
    Kram Agneta

    SvaraRadera
  14. Tack snälla för rara ord hos mig. Elda på nu :O)

    SvaraRadera
  15. Vilken skön Lucia morgon du fick! Undrar vem som fixade allt så fint för dig...kanske tomten:)

    Ja, visst saknar man Lucia i skolan när dottern var liten. Tidig morgon, barnen som sjöng och fika med lusse bulle och kaffe:)

    Härlig julklapp du önskar dig...tror jag tar och önskar mig samma!!

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  16. Hi hi, tror inte att den önskan går att uppfylla på si så där 5 månader...

    Men underbart vackert har du och vilken härlig sovmorgon du har haft.

    Ang. julmaten så får du säkert tillräckligt vid jul. Är inte något större fan av det men någon/några ggr om året kan jag stå ut.

    Kram!

    SvaraRadera
  17. Vill bara sända dig en varm vinterkram!!!!/ Petra E

    SvaraRadera