lördag 11 december 2010

Läsa böcker och julpyntat

Julpyntningen här hemma är under all kritik. Har banne mig inte fått ändan ur... som man säger. Fattar inte varför. Jo om jag rannsakar mig själv, så vet jag att mycket energi har gått åt till att...
läsa. Och snö och ved och eldning och dagliga rutiner. Men det där lilla extra har fattats.
Lite beror på att jag, för en gångs skull, eller för ovanlighetens skull kanske man säger, är lite krasslig. Lite så där lagom ont i huvudet, småsnuvig, matt och hostig. Usch och oj. Nässpray och Alvedon hjälper inte när man blir anfådd för minsta lilla och får mjölksyra...

Så jag visar en bild på mitt julfönster 2009. Aktuell status 2010: Mina julgardiner med vargarna och tomtarna ligger fortfarande o väntar, och den stora staken står i uterummet...Julstjärnorna har ännu inte inhandlats i år, för pelargonerna blommar så in i bänken fortfarande. Det är dags nu, i somras var de inte så frodiga, minsann.
Och katten är större och inte lika imponerad på hunden. Nu retas han mest, och hunden försöker få honom att sluta genom att morra och göra grimaser. Vilket katten struntar fullkomligt i...

Läsning,  ja. Har hittat det ultimata sättet att läsa bra böcker. Helt gratis. Och lättläst.
Jag laddar ner böcker från http://www.elib.se/bibliotek/  , lånar på mitt vanliga Bibliotekslånekort.
Läser dom på datorn, eftersom jag inte gillar ljudböcker. Det ser ut som en vanlig boksida, eller uppslag, då man läser den via Adobe Digital Editions och det är bara "pil ner" för att bläddra. Det är mycket bekvämt att läsa böcker på det här viset, då ljuset passar mig perfekt.
Jag kanske har berättat om detta  tidigare, men jag rekommenderar verkligen e-lib om man gillar böcker. Det går att lyssna på dom också, strömmande, och lånetiden brukar vara 28 dagar.
Har precis läst klart två bra svenska deckare: 

 
Trevlig Tredje Advent önskar elsamarianne

7 kommentarer:

  1. Gillar verkligen bilden med katten och hunden.

    SvaraRadera
  2. hihi.. du är rolig du:).. Njaaaaaaaaa inte ärre så värst pyntat här heller.. har precis röjt ..och då menar jag röjt vårt s.k gästrum.. som inte är särskilt gästvänligt(stackars mina två pojkar son och sonson:) där inne har jag en jäkla massa pysselsaker..(nu himlar jag med ögonen) och lite saker som inte ble sålt.. undrar om en ska sätta ut lite på bloggen till försäljning??? lite shabby chic bakkavlar som inte alls blev så poppis som jag trodde..snopet... men rummet nu då.. jag har skjuvit en låda här och en låda där under sängarna.. som är icke de där gamla järnsängarna som bara vääääntar på att få komma in i gästrummet.. du hör vilken röra.. har ju en liten friggebod på gång ute i trädgården ..den har tak väggar fönster golv men ingen värme eller ljus och inget målat golv eller tak eller vägg än.. därför får inte pysslet komma dit.. förän till våren sommaren kanske ..nää det ska vara klart till sommaren ..basta.. och DÅ ska sen vårt somrum bli renoverat och SEN ska gästrummet bli ordning och reda.. det är bara den där kedje reaktionen som ska igång.. nå väl .. julstök har jag lite ..med mbetong på stök.. och snart kommer de där gossarna mina från Skattkärr..9 mil har de att fara nu i snöovädret inte kul ... men herregud vilken roman det blev .. skulle säga att va söta djur du har och vad käckt att läsa så där.. och stackare som fått den där snuvhostan som jag hade och faktiskt har än efter tre veckor. orken ärre si och så med så det får du nog räkan med du med... ha iallafall en skön och mysig lördagskväll..kram..Pia

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig bild på detta par...:-) och inte visste jag att man kunna ladda ner läsningen på detta sättet, Rudberg gillar jag, har läst allt hon skrivet, här läses det dagligen, ett måste, nu sitter jag i soffan och slöar och väntar på att maken ska bli klar med pizzabaket, man har det bra...:-) ha en skön kväll, kramen

    SvaraRadera
  4. Så urgullig bild!
    Stackare, det är jobbigt att vara sjuk.
    Man vill vara stor och stark därför är det så jobbigt att känna sig sjuk som min son sa en gång till mig.
    Men jag tror att du är en väldigt sund person som föredrar att läsa en god bok istället för att stryka julgardiner.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Asch gardiner kan väl vänta, det är viktigare att vårda sin insida. En god bok förlänger livet (man hinner ju få med sig en bit av någon annans).

    SvaraRadera
  6. Så söta de är vovven & kissen;o)
    Ha en mysig 3:e Advent imorgon!!


    Kram Malin

    SvaraRadera
  7. Gokväll!
    Så mysig bild på katten och hunden om än 1 år gammal.
    Det är ju inte jul ännu,så du hinner säkert med det som är viktigt innan dess. Här ska vi inte hänga upp några julgardiner,dom ljusa som är uppe får vara julgardiner också.
    Väl att man kan ta det lite lugnt,när det känns lite krassligt.Läsa och vila behöver man då.
    Tänd det tredje ljuset imorgon och fortsätt att ta det lugnt...

    Godnattkram från Margareta

    SvaraRadera