söndag 9 januari 2011

Irrfärd nästgårds

I fredags var vi ute och åkte lite bil. Det var dags att tanka traktorn, och eftersom närmaste by inte har någon "tapp" så fick det bli nästa samhälle. Trevligt med en liten utflykt. Vi lastade in diesel-dunk och hund i vår stora jeep.

Vi tog den här fina vägen hem. Tvärs över sjön ser man Sandhems kyrka. Det finns flera sjöar runt omkring, och meningen var att vi skulle passera dem på vägen hem.


Lite längre fram skymtar ett hus genom träden

Det är "nya" Änglagård i vinterskrud.

Grimstorp, som egendomen heter i verkligheten, är en stor gård med aktivt lantbruk.

Lite längre fram delade sig den smala, plogade vägen.
Kör höger, sa jag. Mannen körde vänster och sa att där har han minsann kört förut. (Det hade han nog också, men på sommaren.)
Vi körde åt fel håll, tyckte jag. Inte, sa han. Jag drog igång GPSen i mobilen, öppnade Google Maps och visade att den blinkande röda pricken befann sig långt åt fel håll. Mitt ute i "nowhere", men fågelvägen inte sååå långt hemifrån.
Det går att åka den här vägen också, sa han. Efter några kilometer så var inte vägen plogad. Alls. Tvärstopp. Det var bara för honom att backa tillbaks, en lång, lång bit, vända och köra tillbaks och ta den väg som jag sagt.

En kort stund senare var vi hemma....
Han borde ha vetata bättre än att säga emot mig. Jag som har utsökt lokalsinne,
bättre kompass i huvudet än en GPS... och kan dessutom läsa karta.


8 kommentarer:

  1. Som det kan gå när inte haspen är på.......
    Fina vinterbilder blev det iallafall.
    Men kan tänka mig att mannen din suckade mer än en gång när han fick backa......backa...
    Det är kvinnan man ska lita på i alla lägen..nästan iallafall.

    Ta det lugnt i snörasens tid!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Man brukar säga bakom varje framgångsrik man är en kvinna.........hm!

    Hörde att ni fått mer snö, fy!

    Tack för din kommentar.........det värmer!!!!!

    SvaraRadera
  3. Det blev en tur det ...:) och roligt att få se bilder ifrån omgivningarna, hoppas helgen varit skön här har vi haft sol och takdropp, men jissis vad halt det nu är, kramen

    SvaraRadera
  4. Vackra vinterbilder från dina hemtrakter.
    Alltid så mysigt att läsa dina innehållsrika och härligt berättade texter.
    Ha nu en fin januarivecka
    Kramar
    Annelie

    SvaraRadera
  5. Han lär förhoppningsvis lyssna mer framöver. Inte lätt att vända i snön!!! Här är också isgata och delvis sjöar på vägarna, då inte vägverket verkar bry sig om att göra öppningar i vallarna. Jag hade hellre haft den riktiga vintern kvar, med risk för att bli stenad...ler.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Hihi stackars din man, undrar vad han tänkte när hans kloka fru hade rätt!! Om det varit jag som suttit bredvid hade jag nog fnissat ihjäl mig under den långa turen baklänges:) KRAMAR Helena

    SvaraRadera
  7. Hej..

    Jag och min man har åkt runt i dom trakterna förr.. (innan barnen)
    Där är så vackert där..

    Mmm du.. inte kul å backa så långt..

    Kram och ha det fint!

    Mia

    SvaraRadera
  8. Du sa väl inte " vad var det jag sa" va :O)
    Kram Agneta

    SvaraRadera