lördag 1 januari 2011

Storm o nya vyer

2011 Det nya året kom med en del överraskningar. Åtminstone vad gäller utsikter. Förut var allt vitt, vitt och vitt.

Nu har naturen tagit tillbaks sina egna färger. Efter nattens plusgrader, dimma, regn och storm så har massor av snö och frost lämnat träden. Det ser nästan lite tråkigt ut, men påminner lite om den kommande våren. Något i alla fall. 

Det är 24 timmar mellan fotograferingarna, och det översta är 2010 och det undre 2011. En hel del kvistar har också blåst ner, och några större grenar hänger lite på trekvart, men inget att oroa sig för. Inte värre än vanligt alltså.

Vi har ingen is att tala om, trots att det är minusgrader igen. Det verkar som om snön sjunkit ihop liiiite i alla fall. Inget har rasat från taken ännu...

Visst ser det lite ut som en spets-kant? Virkad. Men dubbelstolpar i jämna rader mellan de fasta maskorna...

Hur vi firade nyår? Jo, vi, mannen och jag, gjorde god mat, lassade på var sin tallrik och satte oss framför brasan OCH Tvn och kikade på "Småkronorna" som spöade Canada. Om jag är intresserad? Nepp. Men det var spännande som attans, dom var som bålgetingar, och jag drogs med och hejade glatt.
Vid tolvslaget skulle vi gå ut på trappan och se på fyrverkerierna. Inga! Nej, inte en enda så långt ögat räckte. Visserligen dimma, spöregn, men ändå.. vart tog alla vägen? Helt tyst, helt mörkt. Vilken känsla. Vi började undra om vi tagit fel på tid eller dag...Hästarna sov gott och hunden lika så.... tack för det.

År 2010 blev ett år där inget gick som det skulle. Vi skulle bygga om köket. Det blev liggande på is. Vi fick ägna vår, sommar och höst till att förbereda oss för den begravning som det blev till slut. Mycket jobbigt.
Djuren var sjuka och skadade. Vi hade nästan klippkort på Djursjukhuset. Så kom snön, och det vet vi ju alla nu, att den inte var att leka med. Och kylan.
Snön och kylan i kombination med kallt gammalt hus blir vedhämtning och eldning, kalla fingrar och tår, utkylda kök på morgonen och.... morgon-TV framför brasan, en ny vana som vi införde.
Nu tar vi nya tag, och dagens otroligt härliga väder, -2 och sol, bådar gott. Nu kan jag hämta lite kraft för kommande kraftprov och duster med snö och kyla, som säkert kommer att fortsätta ett bra tag till.

God fortsättning på Er!

4 kommentarer:

  1. Ja här hade folk råd iallafall, och ingen verkade vara intresserad av hockey heller. Det var istället "nu-ska-vi-ta-mig-tusan- spöa-grannen-i-fyrverkerier-inställningen" som gällde, det lät som hundratals kulsprutor och hela Vallda var upplyst som en enda stor jätteraket!!
    Det här var nog det mesta nyårsskjutandet på länge, eller har jag bara glömt...
    Tack och lov så verkade hästarna lugna(är nästan säker på att haflingern tyckte det var jättespännande, han ääälskar när det händer något:-), och hunden tyckte det räckte med att få sitta i soffan (som hon inte får i vanliga fall) för att gilla läget. Men jag tänkte på alla stackars djur i skogen, de har väl dött av skräck! Tur var väl att vi också hade plusgrader, så det iallafall inte var någon besvärlig skare för dem att springa i.
    Det känns lite delat, det där med fyrverkerier.
    Det är väldigt vackert och hör liksom till, men det är också så många djur som lider och mår dåligt av allt skjutande.
    Men jag är helt med dig, nu tar vi tag i det nya året och ser till att göra något riktigt bra av det:-)
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  2. God fortsättning på något nytt!
    Vädret skiftar precis som det gör i livet.
    Här blåste det starkt inatt,så man hörde inga smällare,bara blåsten...
    Grannens brevlåda flög i luften ,men det var kvällen innan.Det hände när jag och Signe var ute,så vi såg explotionen.Hon blev lite rädd,men jag talade lugnande till henne,så hon fortsatte att leta efter harpixar.
    Som väl är så blir det ljusare för varje dag nu...

    Hoppas ni har det bra i denna årets första dag!
    Kram Margareta

    SvaraRadera
  3. ja du så är det ibland.. det blir inte alltid som man tänker sej.. Vi ahde också lite tråkigheter färra året.. men så är livet..upp och ner.. MEN NU tar vi nya friska tag.. En sån vacker första dag som vi haft idag.. då bara måste man njuta JAg såg på alla träden igår när jag var hemma på landet hos mor och far..träden och skogen runtomkring var som magiska ..tror du jag hade nån kamera med?? nääpp tänkte att jag åker och tar bilder imorn alltså idag.. vad blev det igår kväll då..nästan plusgrader.. vi som har haft 20 och nästan 30 grader kallt!!. så det kan bli..men nu var det nästan bättre med den solen som sken på oss idag .. Ja nu stitter jag och bloggar lite. Tänkte att men kan passa på nu när det är ledigt ingwet att se på tv och huset är stilla:).. det var förövrigt lugnt hos oss igår kväll oxå.. vi firade stilla gubben och jag:).. fyrverkeri skippar jag nu hördes det ändå löite grann .jag är uppvuxen med att det inte ska vara smällare för alla djurens skull jag bodde ju på landet och där fick man tänka på djuren först när det skulle fyrverkerias.. men inte gör det mej nåt att vara utan.. bättre då att man tar de där thailändska ljusen och släpper ett gäng.. önskar dej en go fortsättning..kram.Pia

    SvaraRadera
  4. Så är det ibland, allt är inte alltid på topp. Men du har rätt inställning och det kommer man så långt med. God fortsättning på dig tjejen, och jag hoppas vi skall få träffas på riktigt under 2011.
    Kram Pia

    SvaraRadera