fredag 25 februari 2011

Underliga vägar...

I vårt hushåll hittar vi saker då och då, som vi trott varit borta för alltid.

När vi flyttade hit för tjugo år sen blev jag en inbiten auktionsbesökare. Ditt och datt släpades hem.

Ett av fynden var detta...
Just det. Ett Herbarium. Dessa fantastiska samlingar av svensk flora.
Det här herbariet har varit på avvägar...

Bonussonen lånade det för att visa i skolan. I en annan stad. Det var för drygt femton år sen. Sen glömde jag bort herbariet.

I julas nämnde jag detta herbarium för sönerna, att jag undrade vart det tagit vägen. Om det fanns hos deras moder eller hos någon av dom. Alla satt som frågetecken...

I januari ringde den yngste, inte den som lånat herbariet. Han hade hittat ett herbarium i sin kompis garage... och ingen i det hushållet hade nån aning om varifrån det kom... Var det mitt månne? Jodå, det var mitt. Hur det hamnat i fel unges kompis garage är fortfarande en gåta som vi aldrig kommer att få svar på.
Men nu är det "hemma" igen, och jag fascineras över detta idogna samlande, som började 1908. Sista växten insamlades 1941... och i Löddesnäs, Lomma i Skåne! En bra bit från Skaraborg.

Vissa är i stadiet småsmulor. Andra är nästan som nyplockade. De ligger familjevis/artvis? i mappar. Har inte räknat hur många det är, men det är många... Jag är så glad att det kom till rätta igen.

Men vad göra med det? Låta det ligga? Göra tavlor av de bästa? (så mycket vägg har vi inte) Eller helt enkelt sälja?  Förslag mottages...

Här följer några bilder från de underbara växterna. Vilket arbete att plocka, pressa, artbestämma, familjebestämma, latinskt namn och vanligt. Skriva etiketter (visst är dom fina), klistra in, göra mappar....
Eftersom det sträcker sig över flera år, så är det nog inte bara ett skolarbete, utan ett genuint intresse hos den som gjort allt detta.






14 kommentarer:

  1. Kom ihåg att jag lagt några blommor här och där att torka ... men var här och där?

    SvaraRadera
  2. Vilken skatt!
    Det sägs ju att allt som inte är stulet kommer tilbaka. Så jag väntar på min antika rostiga handduksskylt ska dyka upp igen, som jag tror att jag har lagt i en låda, men vilken!
    Ha en bra helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Vilken skatt! Tänk vad många timmar arbete det ligger bakom, men säkert också ett brinnande intresse. Många sköna samlarpromenader efter att hitta dem. Hoppas du får en riktigt skön helg. Det kan man ju faktiskt ha fast man renoverar...ler.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Å vad vacker!! Älskar sådant..

    Tack för goa hälsningen och jag hoppas du mår bättre du med..

    Kram på dig!

    Mia

    SvaraRadera
  5. Så spännande att följa denna historia. Jag tänkte just på hur många sådana här små historier som finns runt om i vårt land.......ibland så är det bra att skriva upp vad man gör som en liten anteckning i kalendern. Jag skall börja med detta igen..........minnet du vet, är kort och kortare blir det!
    Ha en trevlig lördag och söndag........

    SvaraRadera
  6. Men vilken fantastisk samling.Tur att den kom till rätta.
    Jag tappar allti bort saker och hittar dem oftast när jag inte behöver dem längre.

    SvaraRadera
  7. Men WOW - att få tillbaka det igen efter så många år, det är ju fantastiskt. Jättefint också. Ni får rama in lite av bilderna och sätta upp dem på väggen :)

    kram Jenny

    SvaraRadera
  8. Känner igen mig helt och fullt, just nu har jag "gömt" ett armband...och jag hittar det inte!!!

    Boken är underbart vacker...jag skulle nog behålla den som den är!!

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  9. Underbart, vilken skatt och tänk på allt arbete och kärlek som är nedlagt i detta vackra.
    Fantastisk historia hur det kom till rätta och att ingen nitisk städare slängt det.
    Ta hand om dig
    Kramar
    Annelie

    SvaraRadera
  10. Jag tittar in och önskar dig en bra början på veckan.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  11. Hej igen! Du har något att hämta hos mig...inga krav eller måsten...jag är färdig länkad för idag:) KRAMAR

    SvaraRadera
  12. Hej..
    Ja, visst är hon..

    Men krya på dig ♥..
    Det känns som ALLA är sjuka på ett eller annat sätt numera..
    Här är barnen sjuka och jag låg i kräkissjukan förra veckan.. Blää för allt detta rent ut sagt!!

    Hoppas du kryar på dig snart..

    Kram Mia

    SvaraRadera
  13. Grattis till din award :) Och vilken lycka att ha hittat denna.

    SvaraRadera
  14. Tänk...attt det kommit fram igen...:) själv letar jag efter saker fortfarande efter de två sista flyttarna, har flyttat 2 ggr inom 6 år..jag skulle nog rama in dessa vackra blommor... hoppas du mår bättre idag, här har man blött näsblod och snorat så något är på g..eller annars kanske det beror på flygplansluften...får hoppas på det sista, kramen

    SvaraRadera