söndag 20 mars 2011

Godnatt Måne

Nu är den här, den måne som förespåddes ställa till så mycket elände.
Om ni frågar mig, så lyckas jorden ganska väl på egen hand att ställa till det.

Ska vi tillskriva månen de senaste händelserna på andra sidan jordklotet?
Mångalen har man också hört talas om.
Allt verkar upp och ned, och det är oroligt på många ställen runt om i världen.

Världen, Jorden, jordklotet.
Snurrar.
Så snabbt att den sväller lite i midjan av centrifugalkraften.
Den ska vi vara tacksamma för, annars hade vi ramlat av.
Och det hade inte varit roligt.
Inte i den farten.
Terra, Tellus som flyger fram i  ungefär 107 tusen kilometer i timman
runt vår alldeles egna stjärna, Solen.
Sen drar vi, solen och de andra planeterna (Merkurius, Venus, Mars mfl) 
i solsystemet runt centrum i Vintergatan
i den ofattbara hastigheten av 900 tusen kilometer i timman!

Inte konstigt att man känner sig trött ibland. Eller lite snurrig...

Själv så somnade jag gott igår kväll,
men vaknade pigg som en mört klockan fyra imorse.
Sen låg jag och filosoferade.
Ni vet säkert hur det är.
Hjärnan går på högvarv, och kreativiteten flödar.
Men att gå upp ur den varma sängen och göra nåt,
nej så pigg känner man sig inte.
Till slut somnar man om, och vaknar trött
och med huvudvärk som sitter i hela dagen.
Nån kreativitet orkar man inte med.

Tur att man inte har anlag för åksjuka... godnatt Måne.

6 kommentarer:

  1. Här har jag vaknat tre dagar i rad...kl 5.00...hallå..men skyller på att det har varit månen som påverkat mig..så idag var jag tvungen att ta mig en lur på em och ikväll åkte stavarna fram och det blev en långpromenad, ha en bra vecka, kramen

    SvaraRadera
  2. Det är mycket som påverkar oss och det runt om oss......även månen!

    SvaraRadera
  3. Jag har alltid påverkats av månen, men de flesta skrattar och ruskar på huvudet åt det. Så kul att du vill komma på bloggträffen!!! Jag skall snart maila ut programmet. Ha en fin dag!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. När jag äkte från jobbet igår kväll så var månen jättestor, så jag förstår att den måste ha en kraft som påvekar människor. Tack för tipset om fotoskolan.
    Kram Anette

    SvaraRadera
  5. Hej! Vilket härligt inlägg, ja månen känner jag av...blir snurrig och sömnlös:) Vaknar också tidigt och är pigg som en mört, sedan när klockan ringer då är det inte lika alert kan jag lova! Ja hej och hå det är väl åldern kan jag tänka:)

    KRAM Helena

    SvaraRadera
  6. It is a wonder how everything is held together - I love seeing the design God has and that He's holding everything together -
    these things occurring across the world is devastating - occurring in the earth's crust - what they say now is that shifts and changes have been going on a long time - we just have more people living in coastal areas and are vulnerable to such dangers - here we have places where there's 100 year floods - but, people build houses in these plains thinking it won't happen in their time - I am sure there's areas where you live that are not conducive to living nearby.
    Anyhow - the moon was fantastic the other night.
    Hope you have a great day,
    Kathy

    SvaraRadera