lördag 19 mars 2011

Ljushuvud...

Det där med ljus är en hel vetenskap. Det finns folk som jobbar med att planera belysning.


Men i denna köksbyggnation så kommer det mesta till av en slump.
Eller...  visst planerar vi belysningen i köket.  Jag säger: Här vill jag ha en lampa. Här vill jag ha en knapp. Här vill jag ha ett uttag.
Min duktiga man, han borrar och sätter upp och donar och fixar så att jag får som jag vill.

Han har utbildning i detta, så han vet vad han gör. Men sista inkopplingarna tar vi hjälp av kunnigt folk i branchen. Det där med el är viktiga saker.

Nåväl, nu har jag hittat en lampa till köket. Handblåsta kupor och bra ljus. I stora skåpet finns nu LED-belysning och det ska bli en ljuslist över fönstret och en hängande lampa över köks-ön.
Det allra bästa är: tända o släcka trådlöst....coming up...

På bilden ser ni också vår utebelysning i fönstret. Vi har en hel del stolpar och lyktor med energilampor, givetvis. De går på timer och lyser från solens nedgång till midnatt. Man får ändra timern lite då och då, men det är kärt besvär. Framöver så kommer de att vara släckta hela dygnet, till att sättas igång till hösten då det börjar mörkna.

Onödigt? Nja, här hos oss är det kolmörkt. Inga gatubelysningar eller städer som lyser upp himlen. Bara nån bilstrålkastare då och då. Så belysning behövs, om man inte vill gå omkring med ficklampa hela tiden. Och vintertid är det ju så mörkt, har vi ju starkt minne av, eller hur?

Ekonomi? Energi? Alla tillsammans drar ~ som en 60W glödlampa. Det kostar vi på oss, och har inte dåligt energisamvete för heller.

Fotot är taget med nya kameran. Testade lite inställningar för jag ville ha lite mörkare foto. Mycket att lära sig. Men ibland så har jag kameran på auto, ska jag erkänna.

2 kommentarer:

  1. Ja, inte drar de mycket!
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så långt ni har kommit med lyse och allt....men det är mycke att ta ställning till.

    och lyse ute måste man ju också ha.Vi har flera lågenergilampor i lyktor och stolpar.....Inattt var det fullmåne så då var det ljust ändå.

    Här har vi ingen sol ännu idag,men jag hoppas på att den ska lysa och både värma och smälta på snöeländet.

    ha en fin söndag!
    kram Margareta

    SvaraRadera