söndag 3 april 2011

Ett hål i väggen...

borrades för installation av köksfläkt.

Då hittade vi detta....

Det visade sig att vårt hus inte alls var byggt så som vi trott.

Huset är stående timmer, ca 10 cm breda stockar. Tätat med mossa. Så har man lagt på lite puts på insidan. Och så ovanpå är det tidningspapper...
Och så tapet....
Över detta har man senare spikat på masonit som målats.
Inte undra på att det har varit ett kallt hus! Inte en endaste lilla ull-tuss som isolering...

Nu har vi borrat oss igenom alltet.

5 kommentarer:

  1. Häftigt att få husets historia genom ett borrhål.
    Va kul det lät med en minisemester, överraskande att våren inte kommit längre där ändå.
    Kramen
    Annelie

    SvaraRadera
  2. alltid intressant när man får reda på sånt... ;-)

    SvaraRadera
  3. Så spännande! Står det nåt intressant i tidningen? Hoppas din helg vart bra. Jag har haft mitt lilla barnbarn så det har vart full rulle här.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  4. Så kul! Jag är också sugen på lite vininköp i Tyskland, det kan det vara värt. Fick med mig lite från Danmark, men åkte ju tåg och då kan man inte släpa hur mycket som helst!!

    ha det fint i vårsolen som jag hoppas lyser på dig också!

    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Jag vet nog hur det känns i Bossgård när det blåser nordan, men här blir ingen isolering, lovade besiktningsmannen att vi inte skulle hitta på något, vi bor i ett väldans friskt hus..:) hoppas dagen varit bra, kramen

    SvaraRadera