söndag 3 april 2011

Fint besök

Vilken kväll, vilken natt och vilken morgon... och dagen bara fortsätter på samma "måte".

Igår kväll hörde jag koltrasten! Det betyder VÅREN ÄR HÄR.

Lite senare så passerade en flock rådjur i en av våra hästhagar. Hunden stod några meter ifrån, hela flocken stannade och hunden var knäpptyst....bara nån meter ifrån... med ett fårstängsel emellan som tur var.

Gick upp till stallet för nattamat, jodå, vi har hästar kvar fortfarande. Saker blir inte som man tänkt. Berättade lite om det i tidigare inlägg.

Då hör jag en stor fågel, antagligen en uggla, flyga upp från grenarna bara nån meter ifrån mig. Attans vad rädd jag blev. Till historien hör att det är kolmörkt här hemma nattetid och jag tänder sällan ficklampan. Man kan ju vägen...

La mig och läste lite i nyaste Lantliv, och så somnade jag gott. Efter några timmar så knackar det på dörren. Grannen står utanför med två okända förrymda hästar och frågar om vi har plats för dom. Så det blev till att öppna hagen, lägga ut foder, hämta ficklampa för att lysa på hästarna för att se vad det var för några.... helt okända som sagt...
In och ringa Polisen och
sen kan jag lova att det var svårt att somna om....klockan är nästan tre...

I alla fall så har jag tillbringat morgonen med att övertala vår häst m kompis att stå inne idag tills gästerna åkt.
Har pratat med Trafikverket och Radio och Polisen ännu en gång. Nånstans finns en orolig ägare och det gäller att lägga ut alla tentakler så att vi får kontakt.

Efter lite rundfrågningar så visar det sig att de två förrymda har tillbringat halva natten med att springa runt på byn mitt på stora riksvägen. Tur att dom inte blev överkörda.

Nu står dom här och knaprar på vårt hö, och ska hämtas av matte i eftermiddag. Vi fick kontakt till slut. Hon var så klart överlycklig.

Ja visst är det lugnt och rofyllt att bo på landet.

3 kommentarer:

  1. Men vilken historia!! Men....hade jag varit ägaren hade jag inte kommit i eftermiddag utan på stört!
    Kram
    Barbro

    SvaraRadera
  2. Det var ett lyckligt slut och tur att hästarna hade dig som tog hand om dem. Det var ju konstigt att du fick eftersöka ägaren. Jag hade nog lagt ut ett rikslarm;) om det hade varit mina hästar.
    I somras kom en stor ko gående på vår lilla grusväg, hon såg ut som tjuren Ferdiland lunkande och tittade sig omkring. Det var bara att ringa bonden.
    Ha en bra fortsättning på Söndagen!
    Kram Anette
    Kram Anette

    SvaraRadera
  3. Det verkar ju vara action hos dig, lugnt på landet...HAHA...så nu har väl dina gäster åkt hem kan jag tro,ha en skön kväll, det är du värd, kram

    SvaraRadera