måndag 18 april 2011

Jag är så arg på...


...det stora möbelvaruhuset, ni vet vilket jag menar.
Om ni inte orkar läsa om ve o elände, så ska ni sluta här...

Köket, det väl planerade och uppmätta hundratals gånger....

Så ska man montera...

Bänkskivor

Och en sån stor, fin, tung (47 kg) porslinsho.

Och så ser man att bänkskivorna på var sida om hon ska ha speciella mått med en speciell liten utskärning i framkant.

Tror ni att det informerades när vi beställde bänkskivorna?

Tror ni att vi som konsument har superkoll på detta innan vi beställer?
Det är nämligen något som inte syns, inte finns inskrivet på hemsidan eller övrig info.
Finns bara inskrivit i monteringsanvisningen... som man givetvis får tillsammans med
det skåp som diskhon ska vara i....
Är ni med? Anvisning till bänkskivan finns i bänkskåpet...

Tror ni att personalen på den speciella avdelningen på företaget har kunskapen att denna diskho, denna enda diskho i deras sortiment som har detta krav av specialskurna lösa bänskivor? Hade vi köpt en annan ho så hade man ändå fått skära hål för dom... men enligt den ritning vi fick när vi köpte köket så ska diskhon gå jäms med skåpet. Det gör den alltså inte, den överlappar 2 cm på var sida ungefär... Nu ser jag på hemsidan att dom skrivit måttet 82,7 cm... hmmm, varför inte rita det på ritningen då?

Tror ni att ovannämnda personal tog med detta i beräkningen då våra skivor beställdes?
Vi sa att vi skulle ha Diskhon med stort D. Vilken jag var speciellt glad för..

Sen har vi köpt en fristående gasspis. Den behöver 2 cm fritt utrymme på var sida.
Står det nånstans? Mja det står i monteringsanvisningen som ligger inne i ugnen... i spisen...

Är det slut nu? Nej då.
Diskmaskinen ska stå sist i raden. Vad håller uppe skivan? Man kan inte lägga den
direkt på diskmaskinen....
Jo då ska man köpa en täckskiva. Problemet att den medskickade täckskivan inte räcker ner till golvet.
Företagets lösning är: lägg täckskivan på en sockel. Dvs 1,4 cm tjock skiva ska vila på 2,0 cm tjock sockel och hålla upp en bänkskiva som man förhoppningsvis ska kunna använda till annat än till lyst...
Lösning nr två: vinkeljärn. Vart? Kan man sätta vinkeljärn i luften. Kan man sätta ihop två tunna skivor med vinkeljärn om dom inte ska stå i vinkel? Kan man skruva direkt in i en diskmaskin?

Det är här min snälla man får härdsmälta.
Slutar med att vi nu får reklamera bänkskivorna. Vi får förhoppningsvis två nya, med nya mått och de utskärningar som krävs. Och vi får en ny täckskiva som är betydligt högre så vi får kapa. Som ska hålla uppe bänskivan. Hoppas vi.
Låter väl ok.
Men... bänkskivorna tar minst fem veckor, täckskivan en vecka. Och även om vi nu provisoriskt kan meckla ihop vårt kök så måste det rivas igen när de gamla skivorna ska tillbaks vid samma leverans som de nya skivorna kommer.
Vad slutnotan för detta blir har vi ingen aning. Nu är klockan halv ett och jag har suttit i telefon med Kundtjänst sen halv nio....

Om någon av er tycker att vi borde ha vetat, haft bättre koll, mätt bättre el bara är orättvisa, så må det vara så. Men jag vill ha mitt kök NU!!! Inte sen. Då vill jag vara ute i solen. Och kunna både diska och laga mat i mitt nya kök. Och kunna ställa saker på bänkarna utan att de rasar ihop. Så det så!

6 kommentarer:

  1. Eländigt är bara förnamnet......

    Kram Margareta

    SvaraRadera
  2. Hejsan.

    Förstår din ilska.
    Man vill ju ha ordning på sitt kök så snabbt som möjligt inte gå och vänta.

    Tråkigt när det blir så här, man tycker IKEA borde ju ha sålt denna diskho fler gånger.....

    ha det gott,
    Kram Anneli.

    SvaraRadera
  3. Beautiful photo of a reflection - looks like a painting,
    Hugs,
    Kathy

    SvaraRadera
  4. Ja IKEA dom kan trixa till det för många. Förstår dig fullkomligt. När jag bytte kök (IKEA) fick jag en bänkskiva i ett stycke den gick inte att få in i trapphuset p g a längden. Köpte två nya bänkskivor som fick kapas till (det blev en skarv) Sedan skulle IKEA ha betalt för frakten tillbaka av den långa skivan. Då fick jag härdsmälta och gav mig inte. Betalade i slutänden inget för långa skivan och frakten tillbaka men det gäller att inte ge sig. För det blev många och långa samtal med det stora varuhuset!!

    Om det kan vara till någon tröst så blev mitt kök bra till slut och det kommer ditt också att bli!
    Ska hålla utkik efter dubbdäcken på Blåkulla, där kan du avreagera dig:)

    Kram Helena

    SvaraRadera
  5. Nä fyyy f-n! Man blir helt matt bara av att läsa! Visar ytterligare att jag valt helt rätt som vägrar sätta min fot i det varuhuset!
    Kommer inte på nåt som helst posivit jag kan be dig tänka på i den här historien!
    Barbro

    SvaraRadera
  6. Fy tusan vad jobbigt, klart att du vill ha köket färdigt nu och att sakerna ska passa när de kommer.
    Kram
    Annelie

    SvaraRadera