torsdag 21 april 2011

Spisen på plats...

Den härliga gas-spisen är nu på plats i köket. Men hjälp av en säcka-kärra och oss två starka så fick vi in den. Den har "bott" i tvättstugan ett bra tag nu, tillsammans med resten av köket. Det börjar bli lite tomt där nu. Snart finns bara tvättmaskin, tumlare och mangel. Så som det var tänkt...


Gasledningarna läcktestade, flaskorna i ett skåp utanför och avstängning till vänster innanför en kåpa. Tycker ni att fläkten hänger högt? Det tyckte jag i alla fall, men man vänjer sig nog. Det är det avstånd som krävs för att kunna ha gaslågorna tända...

Fungerar gör den också. Men än så länge ska jag använda den gamla elspisen.  Längtar. Älskar att laga mat på gas/gasol. Man har superkoll på värmen, och så luktar det så gott...(här är det nog många som inte håller med, för gasol ska lukta äckligt för att man ska känna den)


Elen är inte färdigkopplad i den nya väggen (bakom kaklet). Den ska kopplas in så att ugnen och autotändningen för brännarna funkar.
Och diskmaskinen...men ännu är inte vattnet framdraget.
Men det går framåt med stormsteg, känns det som.

10 kommentarer:

  1. Så himla superläckert det ser ut!!
    Lylllans dig.....

    SvaraRadera
  2. Snyggt (jag är dock rädd för gas) och härligt att få nytt!
    sv: tyvärr har jag jobbat i den världen ... men tänker inte gå tillbaks till den, jag skäms för hur det blivit. Ha en fin kväll!

    SvaraRadera
  3. Så snyggt det blir när det kommer på plats.Lyckans dig!
    Riktigt fin spis!!!
    Här går vi på frigolit som ligger på armeringsjärn....Gjutning på tisdag.

    Önskar dig en Glad Påsk!
    kram Margareta

    SvaraRadera
  4. Så fint köket blir och vilken snygg spis!!

    Glad Påsk!
    Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Ojojoj..såååå läckert kök du får.. supersnyggt.. häftig tapet oxå.. önskar dej en glad påsk..kram..Pia

    SvaraRadera
  6. Åh så fint det blir! Vilken spis, kommer att bli en fröjd att stå där och laga mat. Och tapeten gillar jag skarpt. Tror jag satt upp den på nån mässa, när jag sålde kök. Vilken härlig morgon det är!
    En riktigt fin påskhelg önskar jag dig och de dina!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  7. Sååå fint! Blir avundsjuk. Men får glädja mig åt min vedspis =)

    Glad påsk på dig!

    Kram Gittan

    SvaraRadera
  8. SÅ himla snyggt det ser ut, nu är du gla kan jag tro :) vilket väder vi har, sol på dagarna och så blir det grillning på kvällarna, ha en fortsatt skön helg, kram

    SvaraRadera
  9. Oj vad fint köket blir( trots allt strul)!
    Vi köpte också skåp och luckor från stora varuhuset till vårt kök, och jag är nog ganska så nöjd med det.
    Var försiktig med gjutjärnspannorna i vasken bara, så det inte blir någon liten spricka.
    Vi satte in en porslinsvask i vår förra lägenhet (det är ju supersnyggt), men nu valde vi en rostfri istället, fast med en hög bakkant på för gammaldags look.
    Retar mig dock lite på en förskjuten skarv, som inte ligger i fas med bänkskåpet.
    På min ritning låg den "rätt", men vask-säljaren föreslog att vi skulle förlänga vasken lite, och då kom skarven mitt på ena skåpet. Något jag inte tänkte på just då, men som man tycker att säljaren borde ha gjort...:-(
    men, men, vad är en bal på slottet...;-)
    Hoppas att fortsättningen på köksbygget går smärtfritt, och att inte vinkeljärnskontot blir övertrasserat;-)
    Ha en underbar påsk!
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  10. Snyggt !! wow...

    Glad påsk !

    ♥ M i a

    SvaraRadera