fredag 29 april 2011

Vad har hänt?

Har jag plötsligen fått gröna fingrar?
Eller beror det på att jag kommer ihåg att vattna varje dag?




Tomatplantorna i köket överraskar med en hejdundrande skörd.
Vet inte hur många vi plockat redan, och det kommer blommor
och kart, heter det tomat-kart? hela tiden-
Bladen är `så där´ roliga för de blir lite torra o tråkiga i kanterna.
Kanske krävs nån slags duschning. Men det verkar lite överkurs...
Eller? Nån som vet? Eller det kanske inte är bladverket som är finessen
med de här plantorna?
Tomater i massor, som täcker husbehovet här, får vi i varje fall.

Kul att nåt funkar i min vård i alla fall.
Nåja, några små, blyga violer har våga sig fram på de
övervintrade växterna.
Men vi har forfarande frost på nätterna, och därför så får mina
skyddslingar inte flytta ut ännu.

Och att laga mat på gasspis är jätteroligt- Jag som inte är nån mat-mamma
precis. Varmluftsugnen är en ny bekantskap. Trevlig bekantskap...

Köket i övrigt då?
Nja, igår var det lite annat pyssel. Var med dottern och kikade på ett hus, hoppas hon får det...
och så hämtades ett stort antal kubik ved, som skulle staplas in i vedskjulet. Aj, min rygg, idag...

Och så funderar vi som bäst på hur vi ska få in 146 kg kyl/frys. Från där den står i ett av våra byggnader och så in i köket. Traktorn? Gul kärra? Knäppa med fingrarna? Trollspö?

Ha en trevlig helg, ni alla.

6 kommentarer:

  1. Har du tomater redan nu, då måste du ha gröna fingrar.
    Jag önskar att jag hade lika stort intresse för min trädgård som jag har för min inredning.
    Ha fin helg!
    Kram Anette

    SvaraRadera
  2. Trodde jag kommit till ett gammalt inlägg ... så fina tomater!

    SvaraRadera
  3. Men tomater redan?? Inte drivit upp från frö då va?? Är det så har du ju verkligen gröna fingrar!
    Barbro

    SvaraRadera
  4. Jag tror du har gröna fingrar, otroliga tomater...Aj,aj med kyl och frys har jag inget tips att ge...röstar nog på trollspöet. Trevlig Valborgsmässoafton, ikväll är det maj kase vid gamla I 14 som nu är högskola. Dom är så himla sega med att tända elden, så det får nog vara:) KRAM Helena

    SvaraRadera
  5. Hmm...blir lite avundsjuk på dina tomater. Mina lär jag få vänta länge än på. De är bara stora nog för att skolas om till egna, lite större krukor.
    Jag tycker förresten att ni kan köra in nya kylen i köket med traktorn, det måste väl vara enklast;-)
    Eller du råkar inte vara tjenis med Pippi Långstrump;-)
    Nej, skämt åsido så verkar det som ni har lite meck framför er. Det måste vara ett "jättemonster" till kylanläggning!!
    Plåstra om lilla handen ordentligt nu, och ha en härlig fortsättning på helgen:-)
    Kram, Maria

    SvaraRadera
  6. Mums med egna tomater, och redan.
    Ser härligt somrigt ut.
    Svårt det där med kylen - vilken tung pryl förresten.
    Vila nu ryggen och ha en fin första vecka i Maj
    Kramar
    Annelie

    SvaraRadera