fredag 10 juni 2011

Detaljer i köket

Nu visar jag lite fler detaljer från köket.

Jag pysslar lite här och där i huset, speciellt de här regniga dagarna då det inte är så roligt att vara utomhus.
Visserligen har jag både regnrock (älskar min hellånga rid-rock) och gummistövlar, men det är ändå mysigt att vara inomhus, tända lite lampor och greja lite...

Nu pysslar jag inte så som att "göra pyssel" utan jag plockar i bokhyllorna, sorterar, dammar och sånt "slikt". Och så sköter jag om mina pellis-sticklingar, som mot mina farhågor verkar överleva i uterummet. Kan det vara för att jag kommer ihåg att hålla dem lite fuktiga?  Vifårvälse....


Skönt fotstöd på köks-öns sittplats. Snirkligt möter strikt.

Köks-ön är äntligen klar!
Så vi har väntat på dessa lådor...
Längst bort är fullutdragslåda (specerilådor och kryddlåda) men det ser ut som en dörr..., i mitten är bestickslåda, specerier och längst ner tallrikar. Till vänster finns brödrost, underlägg och skärbrädor.
I like.
Mitt emot (t h utanför bilden) är diskmaskinen,
Så det är bara att lasta över...
Det ser lite stökigt ut på köksön, men de där underläggen är för att vi ätit frukost precis, och jag använder farmors gamla kökshanddukar som underlägg. Nu ser jag också, att duken är väldans skrynklig...


Jag sitter gärna och läser en liten stund vid köks-ön, som har väldigt bra ljus. Stolarna är supersköna, och nu när det kommit till en fot"pall" så är det ännu skönare. Speciellt när man har bytt en höftled. Då är det bekvämast att ha rätt vinkel på den.  Hur vi gjort den? En bit av vårt supertjocka grangolv som ska läggas i matrummet/glasverandan har klätts med laminaten som vi lagt på köksgolvet. Alu-lister. Hyllkonsoler i ändarna.

Fler detaljer kommer... ha en skön fredag.

7 kommentarer:

  1. Hello! Your kitchen has turned out beautifully! Just love the glass panes in the cabinetry - the chairs do look comfortable - you've done a marvelous job!
    We travel to North Carolina later this month - Rhododendrons grow wild in the mountains - in the woods - very lovely! I wish I could grow lilacs - they smell heavenly - hope you're doing well - think of you often,
    Happy weekend,
    Kathy

    SvaraRadera
  2. Köket är så snyggt, jag skulle helst sitta vid köks ön med en kopp kaffe och bara mysa. Fler bilder önskas!!
    KRAM Helena

    SvaraRadera
  3. Så fint det blev, du måste vara supernöjd....man skall vara rädd om sig, det finns bara en av du......eller hur!

    SvaraRadera
  4. Så skönt att sitta där och läsa och bara njuta av ett nytt kök!

    Trevlig helg. Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Köket ert är bara hur läcker som helst :) och tackar för din goa hälsning, önskar en skön helg, KRAM

    SvaraRadera
  6. Hej..

    Ja, ert kök är såå fint! Förstår om man vill sitta där och mysa mest hela tiden. Fler bilder ska bli kul att få se..

    Min mage är lite öm idag med men en aning bättre kanske.. Vet inte vad det är. Får ont så fort jag äter och dricker numera..

    Önskar dig en fin kväll vän !

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så fint!
    Jag förstår att du vill sitta och njuta vid köksön.
    Ha en fin Söndag!
    Kram Anette

    SvaraRadera